Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alíkova poradna

    Na otázky odpovídají

    pracovníci linky důvěry Modrá linka, psycholožka BáraV, bojovníci proti kouření z projektu Nekuřátka a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze čtenáři mladší 15 let.

    Škola - učení

    Ahoj, jsem dívka, je mi 14 let a chodím na osmileté gymnázium. Vždycky jsem byla dost uvědomělá. Všechno muselo být perfektní. Bohužel se to po přechodu na gymnázium ještě zhoršilo. První rok jsem školu zvládala dobře (slovo dobře pro mě znamená výborné známky během školního roku a na vysvědčení jen samé jedničky). Druhý rok jsem měla v pololetí na vysvědčení jednu dvojku, což pro mě znamenalo skoro konec světa, ale zároveň jsem ještě víc přitvrdila v učení. Na konci jsem to vytáhla sice na samé jedničky, ale asi od dubna do června jsem byla neustále ve stresu, že nesmím nic pokazit. Dokázala jsem probrečet celé hodiny kvůli jedné dvojce atd. Bohužel, tento školní rok se to nelepší. Můj prospěch se zhoršil, přestože se opravdu snažím s a perfektně se připravuji, což ještě víc podkopává moji sebedůvěru. Vždy jsem se svěřovala mámě, ale ta je ze mně už zoufalá a odmítá mě poslouchat. Dokážu kvůli škole probrečet celé hodiny. Opravdu už nevím co mám dělat, snažím se být optimista, ale...

    Ahoj Nomshel,

    je vidět, že jsi cílevědomá a máš dost silnou vůli, aby sis šla za tím, co chceš. Zároveň mě taky napadá - kam se poděla Tvá radost ze života? Je fajn mít cíle, nejlépe takové, jejichž dosahování (a i ta samotná cesta k nim) nás naplňuje štěstím. Někteří lidé říkají, že tu správnou cestu pro nás poznáme tak, že nás naplňuje, cítíme se na ní dobře a zároveň tak nějak vše jde samo, do sebe zapadá. Přemýšlím nad tím - je důležitější mít výborné známky, nebo být šťastná? Není cílem ani smyslem života prožít jej ve strachu a obavách, úzkostech... Některé smutné a náročné věci v životě neovlivníme, jiné však ano - a to jsou např. naše myšlenky, postoje - ty si můžeme utvářet tak, jak chceme.

    Je určitě dobré o tom, co a jak Tě trápí, s někým mluvit. Pokud je toho na Tvou mámu už moc, můžeš to zkusit u dalších pohodových příbuzných a známých, nebo třeba i u školní psycholožky, apod. Můžeš se také druhých ptát, jaké oni měli cíle, jak se vyrovnali s tím, že se jim něco nepodařilo podle jejich představ. Takovéto zkušenosti druhých Ti pak mohou pomoci najít si svůj způsob, jak se srovnat s tím, že ne vždy se Ti podaří být naprosto perfektní.

    Držíme Ti palce,
    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku a poradno. Po prázdninách jdu do osmé třídy, a měly jsme si vybrat jazyk, který chceme dále studovat mezi ruštinou a němčinou. Vybrala jsem si němčinu, ale mamka si myslí, že sem si měla raději vybrat ruštinu. Myslíš že jsem udělala chybu? Předem děkuji za odpověď.

    tinušenka, 26. června 2014

    Ahoj Tinušenko,

    to já nevím, zda jsi udělala chybu. A taky nevím, jestli to ví Tvoje máma   nepíšeš, proč si máma myslí, že bys měla volit radši ruštinu. Asi Tě zná lépe, než my. Ale nejlépe víš asi Ty, co Tě víc baví, co bys chtěla studovat, nepíšeš však nic o tom, proč sis zvolila němčinu. Záleží také na tom, k čemu budeš konkrétní jazyk používat   zda se chceš věnovat něčemu, kde se Ti němčina bude hodit.Zkus si o tom promluvit i s jinými lidmi, kteří Tě znají a mají Tě rádi. Taky by Ti mohlo pomoci, kdyby ses o tom pobavila s učitelkou němčiny a ruštiny.

    Přejeme hezký začátek prázdnin,
    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku. Zapoměla jsem vě škole říct, že si chi opravit jednu písemku, za kterou jsem dostala špatnou známku. A bojím se, že až to řeknu mamce, že jsem na to zapoměla, tak že mi dá pohlavek. Co mám dělat?

    Ahoj,
    říkám si, že je dost možné, že v době, kdy budeš číst tuto odpověď, bude celá situace a rozhodování, co udělat, už za Tebou. Možná jsi sebrala odvahu a mamce to řekla, nebo se to mamka dozvěděla jinak. Možná jsi to nejdřív vyřešila ve škole a pak mamce řekla už o tomto řešení. Možná sis pozvala na pomoc nějakého spojence, který to mamce řekl za Tebe nebo s Tebou. Možná jsi neříkala nic a čekala, co se stane... Možná Tě mamka překvapila reakcí, kterou bys nečekala.
    Každopádně doufáme, že oprava písemky vyšla podle Tvých představ a s mamkou jste si to doma vysvětlily v klidu. Pokud ne, mohla bys zkusit některý z těchto nápadů.
    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku, mám pro tebe otázku. Nevím jestli to patří do puberty. Je mi čerstvě dvanáct. Ve škole o hodinu vůbec nevnímám , nevím kde jsme, prostě mi to ani nejde vnímat, snažím se vnímat, ale nejde to. Známky se mi zhoršují v poslední době mi nejde vlastivěda, čeština, angličtina. Co s tím? Souvisí to s pubertou? Už mi hrozí tři trojky na vysvědčení. Ach jo... Děkuji za odpověď... Ahoj. Lucie

    Ahoj Lucie,

    bohužel takto na dálku nemůžeme říct přesně, jestli tyto stavy souvisí jen s pubertou, nebo jsou způsobené i něčím jiným. Je pravdou, že určité "zasnění", stavy, kdy se člověk jen dívá do prázdna a ztrácí pozornost, k pubertě patří a zná je spousta dospívajících. Mohou být způsobené i dalšími okolnostmi, změnami ve Tvém životě, atp., které my neznáme. Každopádně se zdá, že Ti tyto stavy způsobují problémy ve škole. Možná by bylo na místě zkusit své soustředění podpořit vůlí - třeba si natrénovat nějaký systém, kdy sama sebe upozorníš, že jsi "mimo" a vědomě a záměrně se svou vůlí vrátíš zpět k učivu. Možná bude nějakou chvíli trvat, než se naučíš sledovat svou pozornost a obracet ji zpátky, ale myslím, že za vyzkoušení to stojí. Pokud by se Ti stále nedařilo soustředit a vnímat učivo, stálo by za to probrat to i osobně s psychologem - mohl by pro Tebe najít účinnější pomoc, než je možné nabídnout takto přes internet. Můžeš to probrat i s třídní učitelkou nebo s rodiči, snad  Tě podpoří v tom, abys pro sebe hledala cesty, jak zvládat učení lépe.

    Přejeme, ať je Tvé vnímání školní látky brzy v pořádku,
    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj poradno, chodím na 8.leté Gymnázium do Primy a věděla jsem jak to na gymnáziu je těžké a snažím se nějak učit, ale je tu malý problém.... Zamilovala jsem se do jednoho kluka z naší třídy a proto se nemůžu vůbec soustředit a proto nemám zrovna dvakrát dobré známky. Dostávám sice 1, ale mám hlavně 2, 2-, 3 . Jediný předmět ve kterém jsem měla samé 1 byla Biologie, ale jako na potvoru učitelka posadila toho kluka, který se mi líbí přede mně a od tý doby mi Biologie vůbec nejde (učivo je čím dál lehčí říká to většiny třídy). Prosím poraďte co mám dělat abych se líp soustředila? Prosím co nejrychleji prosím... (nevím do jaké poradny zařadit tak zařaďte za mne)

    Anonymka 11 let, 14. března 2014

    Ahoj Hanko,
    ani netušíš, jak moc Ti rozumím. Být zamilovaná a muset se učit, to je strašná kombinace, když nejsi schopná právě myslet na nic jiného, než na objekt svého zamilování a snít si krásné sny. Nejsi v tom sama a věz, že se soustředěním na práci a jiné povinnosti (v Tvém případě školu), mají problém v takovém případě i dospělí. Ale nedá se nic dělat, v každém věku je třeba si plnit své povinnosti. Zkus si promluvit se svými rodiči, kteří Tě nejlépe znají, jak oni to měli v Tvém věku se soustředěním. Můžeš se ptát i obecně, když se třeba někdo zamiluje... Výhodou je, že svoje chování může každý z nás ovlivnit svou vůlí, pokud sám chce a má dostatečnou motivaci. Je mi líto, že jsi přestala prospívat i v biologii, která Tě baví, ale věř mi, že je jen na Tobě, do jaké míry se necháš rozptylovat přítomností toho, do kterého ses zamilovala. Nejlepší je, dělat si tréninky své vůle, učit se uvolnit, doma mezi učením dost odpočívat, nezapomínat na volný a rychlý pohyb na čerstvém vzduchu, hodně pít neslazené tekutiny. Pokud nic z toho nebude účinkovat, měla by ses poradit s učitelkou, výchovnou poradkyní nebo nejlépe se školním psychologem, pokud jej na škole máte. Nemyslím si, že bys s nimi chtěla rozebírat stav své mysli, teď mám na mysli Tvé pokažené soustředění, kde by Ti mohli poradit, jak postupovat, aby ses dokázala lépe soustředit na učivo.
    Přejeme Ti, ať Ti krásné zamilování vydrží co nejdéle, zároveň ale ať tolik neovlivňuje Tvé školní úspěchy.Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku a Bajo,
    No mám problém s matikou.Chodim do 4 třídy a porad neumím nasobilku 7,8,9 prostě ji do hlavní nemůžu dostat at se snažím co se snažím a mám kvůli tomu špatně známky co mám dělat?(a furt nevím jak po nám ze jste mi odepsali) - otázka upravena poradcem

    Ahoj Nikolo,

    bohužel neznám nějaký speciální návod, jak se naučit násobilku 7, 8 a 9. Myslím, že většina lidí se ji naučí stálým opakováním nebo si na to najde nějaký systém, pravidelnost, pomůcku. Zkus se zeptat i dalších lidí ve třídě, jestli mají nějaký "fígl", nebo i učitelky matematiky, možná by Ti mohla nějak pomoci. Je taky dost možné, že to bude chtít ještě chvíli času a opakování pořád dokola, než se Ti tyto násobky v hlavě usadí.

    Odpovědi na dotazy v Alíkově poradně jsou pravidelně zveřejňovány, můžeš si tu svou odpověď po několika dnech najít např. podle nějakého klíčového slova, nebo podle kategorie, do které spadá, nebo ve všech dotazech, řazených podle času vložení.

    Držíme Ti palce s matikou,

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj poraď prosím jak se mám donutit učit jsem líný napiš mi i JAK se učit předem děkuji!

    Ahoj Peťane,

    je fajn, že chceš najít způsob, jak se učit. Také cením Tvé upřímnosti, když přiznáváš, že jsi líný. To jsme po pravdě řečeno občas asi všichni. Je ale důležité naučit se svou lenost překonávat. A žádný zázračný recept, jak se něco naučit, aniž bychom učení věnovali čas a energii, neexistuje. Nepíšeš konkrétněji, v čem máš při učení potíže, mohu Ti tedy napsat jen obecné zásady, neboť problematika učení je velmi široká a není tu prostor věnovat se jí dopodrobna.
    Pokud jde o překonání lenosti, nápomocné může být vytvořit si nějaký rituál. Třeba věnovat se učení hned po příchodu ze školy (můžeš si samozřejmě dát chvilku pauzu nebo svačinu a tak podobně, je ale snazší přinutit se k učení dříve, než se pustíš do něčeho jiného). Každopádně je výhodné vytvořit si zvyk, o kterém nemusíš už potom přemýšlet, ale budeš postupovat automaticky. Je dobré mít i osvědčený postup. Například nejprve vyndat věci z tašky a podívat se, co jste ten den ve škole dělali, jaké úkoly jste dostali, co je třeba se učit. Nebo, pokud neděláš úkoly v den, kdy je dostaneš, ale den před tím, než je máš odevzdat, můžeš si nejprve nachystat věci podle rozvrhu na další den a zkontrolovat, co máš za úkoly, do kterého předmětu je potřeba se učit. A rozvrhnout si čas, který učení budeš věnovat. Výhodnější je učit se pravidelně z hodiny na hodinu, než nárazově, kdy se Ti látka nahromadí a je jí potom hodně. Také je dobré se snažit látku pochopit, ne se učit zpaměti, protože si snáze pamatujeme to, čemu rozumíme. Doporučuje se nejprve si látku přečíst, zamyslet se nad ní, zvážit, které informace jsou ty důležité a které jsou méně podstatné. Ty důležité informace si můžeš třeba vypisovat, či předčítat nahlas, dělat si grafy, nákresy - cokoli, co Ti usnadní zapamatování. A závěrem, jak se říká, opakování je matka moudrosti - je třeba si naučenou látku zopakovat. Pokud je ta látka pro Tebe složitá nebo jí je hodně, je možné si vše zopakovat ještě jednou před spaním nebo třeba ráno. Případně, pokud víš, že potřebuješ více času, je dobré učit se hned ten den, kdy jste látku probrali, a pokud víš, že jsou to důležité informace, které si budeš muset pamatovat nejen do zkoušení či testu, ale budeš na ně navazovat (jako například násobilka, vyjmenovaná slova a tak podobně), průběžně si učivo opakovat, dokud je nebudeš mít opravdu zapamatované. Pokud máš ale s učením nějaké těžkosti, je dobré obrátit se třeba na paní učitelku třídní, výchovnou poradkyni nebo školní psycholožku, pokud ji na škole máte, a hledat  řešení společně s ní. Také můžeš o pomoc požádat rodiče či starší sourozence nebo nějakého spolužáka, kterému se učení daří.

    Přejeme hodně úspěchů
    Modrá linka http://www.mmodralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj alik mam veľkí problém som v 5 triede a vychádzajú mi 3 trojky som velmi smutna. A chcem ísť na konzervatórium ale s takými známkami tam nemôžem prosim poraď mi alik
    Ja sa učím ale ajtak dostávam zle známky :-( poraď mi prosim - otázka upravena poradcem

    Bejby 11rokov, 13. ledna 2014

    Ahoj,

    věřím, že Tě špatné známky trápí a že Tě i mrzí horší šance přijetí na konzervatoř. Nejsem si však jistá, jakou pomoc od této poradny potřebuješ. Jak si zlepšit známky? Jak se dostat na konzervatoř? Jak se vyrovnat s tím, že se kvůli známkám trápíš?

    Pokud by šlo u učení, pak by asi stálo za to pokusit se změnit něco ve způsobu učení - třeba si probíranou látku opakovat hned po škole, na několikrát; učit se s někým, kdo Ti učivo vysvětlí a prozkouší Tě; dělat si výpisky; přeříkávat si látku nahlas, apod. Tipy na to, jak se učit, můžeš najít např. na http://krasna.nova.cz/clanek/dalsiblogy/jak-se-efektivne-ucit.html. Více se o tom poradit můžeš i s rodiči, třeba se domluvit na nějakém placeném doučování.

    Může to být i tak, že i přes veškerou snahu Tvé výsledky nebudou z těch nejlepších. Tak to prostě je - někdo je na učení lepší, jiný horší. Někdo je zase lepší na něco jiného - Ty máš určitě zase své přednosti, ve kterých vynikáš nad ostatními. Píšeš o konzervatoři, asi máš tedy nějaký talent. Napadá mě, že jej můžeš rozvíjet i jinak - třeba v kroužcích, klubech apod. Je také možné, že Tvůj talent převáží nad známkami. Co bude v budoucnu, nevíme, a mnohdy je zbytečné se tím dopředu trápit. Vůbec nejlepší bývá se do svého koníčku pustit opravdu se vší vervou a užít si to, co Ti přináší, bez ohledu na to, jaké máš šance na přijetí na konzervatoř.

    S přáním všeho dobrého
    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku, mám 2 otázky.Asi dostanu 5 z matiky a nejspíš budu mít 4 na vysvědčení.Mě to nevadí, mojí budoucnost to nijak neovlivní, protože jsem v tercii, ale mojí mámě samozřejmě ano (ale nemá žádný důvod proč :/ ).
    Jak jí mam říct, že mám 4 až přinesu vysvědčení?
    2. V poslední době při hodině nevnímám, nedávám pozor a jsem líný, ale vím že nejsem hloupý.Nevíš čím to je a co s tim můžu dělat?
    - otázka upravena poradcem

    Ahoj,

    musím se přiznat, že rozumím oběma stranám. Je pochopitelné, že pokud známka nijak neovlivní Tvou budoucnost, nemáš moc důvodů to řešit. Konec konců, známky jsou jen srovnávacím nástrojem, říkají, kdo v daném předmětu a v dané třídě dosáhl vyššího hodnocení a kdo nižšího, kdo podal vyšší výkon, ale už neříkají, kdo je (například v matematických schopnostech) lepší a kdo horší, protože to známky změřit neumí. Je tedy v určitém ohledu správné, že nehledíš na známku, jako takovou. Nicméně chápu i Tvoji mámu, že jí vadí, že na vysvědčení dostaneš čtyřku. Protože pokud máš na to, abys měl lepší známku, ale záměrně (či nezáměrně) to zanedbáváš, pak to může něco vypovídat o Tvém přístupu ke studiu (či později k práci). Život je totiž složen z mnoha malých úkolů a ne všechny Tě budou bavit. Budou Tě třeba i k smrti nudit nebo dokonce štvát. Ale i v tom se odráží jistá zralost a pevnost ducha, že je člověk schopen dělat i to, co ho nebaví, ale je to potřeba. Když se tedy vrátíme k Tvé otázce, pak musíme říct, že určitý důvod by máma mít mohla. Třeba obavy o Tvou budoucnost, pokud budeš své povinnost zanedbávat tak, jako například matematiku. Proto si myslím, že by mohlo pomoci, kdyby sis s mámou promluvil o tom, jak to máš a jak to vidíš, co považuješ za důležité a ujistil ji, že svou budoucnost nepodceňuješ, ale aktivně se na ni připravuješ (předpokládám, že ano). Také pomáhá, když člověk vyjádří pochopení pro názor druhého - tedy přiznat mámě, že na jejím důrazu na známky něco je (musíš sám uznat, že 4 není tak docela "v pohodě" známka).

    K té druhé otázce: Hloupý jistě nejsi, to je poznat už z Tvých dotazů. Ono to s inteligencí většinou moc nesouvisí. Nevím, kde se v Tobě bere nepozornost, nechuť něco dělat, lenost. Často je to tím, že mysl zaměstnávají jiné obrazy, myšlenky, témata. Jen Ty víš, co Tě v poslední době tolik zaměstnává, že se nedokážeš soustředit při hodině. V pubertě je to celkem častý jev, protože se objeví spousta věcí, které mladého člověka zajímají více, než probíraná látka. Ty sám pro to můžeš udělat například to, že když Ti utečou myšlenky, že si sám budeš připomínat, aby ses vrátil k výkladu (někdy pomáhá si to napsat na ruku, na sešit nebo na jiné viditelné místo). Pomáhá být aktivní, zapisovat si, kreslit si to, o čem se mluví, sledovat to v knížce.
    Někdy to může být otázka nedostatku některých vitamínů, minerálů či jiných látek potřebných k dobré pozornosti. Zkus se o tom poradit s mámou, Tvou dětskou lékařkou nebo alespoň lékárnicí, zda by Ti něco vhodného mohla doporučit. U někoho může nepozornost způsobovat nevhodné (těžké, tučné) jídlo - když je zaměstnaný zažívací trakt, tělo využívá okysličenou krev pro zažívání místo pro mozek, kde jsou při soustředění kyslík a živiny nejvíce potřeba. Možná je to úplně jiný důvod. O kterou z těch všech možností jde, může posoudit například právě Tvá lékařka.

    Přejeme radost ze školní práce,
    Modrá linka.http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj všichni! Poslední dobou jsem se zhoršila ve škole... Hlavně v matice.... :/ jenom dneska už jsem dostala za 5... A nevím jak to říct mámě.... Taky mám problém s naší paní učitelkou na matematiku, například když někdo dostane špatnou známku tak ho zesměšní před celou třídou. Taky má jednu nejoblíbenější žačku kterou pořád vychvaluje a nejhorší známka kterou jí dala byla 2.... předem děkuji a přeji pěkný den. :)

    Eliška 12, 3. prosince 2013

    Ahoj,

    chápu, že říct mámě o pětce z matematiky je nepříjemné. Bohužel je to věc, která se musí překousnout. K tomu, aby to bylo méně nepříjemné, může pomoci několik věcí - např. vybrat si klidnou chvíli, kdy bude mít máma dobrou náladu, vyjářit upřímnou lítost, vysvětlit, jak k tomu došlo, navrhnout, jak si známku můžeš zlepšit. Pokud je zhoršení Tvých známek způsobené tím, že nerozumíš učivu, můžete spolu s mámou pořemýšlet o tom, kdo by Ti ho mohl vysvětlit, nebo jak upravit Tvé podmínky k učení, abys měla na přípravu do školy víc času a klidu. Nevím, jaký máte vztah s mámou, ale pokud bys s ní mohla mluvit i o tom, jak se chová vaše učitelka matematiky, bylo by to fajn. Zesměšňování za špatnou známku určitě není v pořádku, stejně jako bezdůvodné nadržování jednomu z žáků. Možností je také o chování této učitelky promluvit s nějakými dalšími vyučujícími na vaší škole, třeba s těmi, kteří Ti přijdou sympatičtí a přímí. Na tom se můžete dohodnout i spolu s dalšími spolužáky, pokud by Vás bylo víc, mělo by to větší váhu.

    Držíme Ti palce do učení i zlepšení vztahu s učitelkou matematiky,

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Aliku, je mi 14.
    Z chemie mam znamky 1, 2, 4, 5, 5
    Mama rika ze muzu mit maximalne asi 2 nebot 3 petky z predmetu, abych na vysvedceni nedostal petku z te chemie, je to pravda? Kolik jich muzu maximalne za predmet mit? - otázka upravena poradcem

    Ahoj,

    myslím, že hodně záleží na tom, kolik známek a jaké za celé pololetí dostaneš. Výsledná známka je totiž obvykle průměrem všech získaných známek. Pokud tedy např. dostaneš tři pětky a tři jedničky, průměrná známka je tři. Možná to ale máte ve škole nastavené jinak. Proto si myslím, že nejpřesnější informace dostaneš přímo od učitelky, která Tě učí chemii. Neboj se zeptat, jistě Ti odpoví.

    Měj se hezky.
    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku,
    Napadla mě otázka jestli opravdu tak moc záleží na známkách?
    Učitelé,rodiče,někdy i spolužáci hodnotí inteligenci člověka podle známek.Já teď mám 3,méně 4,někdy tu 2, 5 letos dvě obě z chemie (psali jsme nazvoslovi,to znamkovani je hrozne) a asi tři 1, ja kaslu na znamky a snazim se ucit tak jako obecne abych to vedel na maturitu a ne jen na test a jenom se snazim nepropadnout. cetl jsem o jednom klukovi na nejakem blogu ze na vysvedceni prochazel se samymi 4kami, a ted ma dobrou práci. Záleží tedy na známkách jak přes rok tak na vysvědčení? mám se dále hodně stresovat když dostanu špatnou známku? - otázka upravena poradcem

    Ahoj,

    v podstatě Ti dám za pravdu. Zdaleka tolik nezáleží na známkách, jako na tom, co si skutečně dokážeš osvojit, naučit, přijmout pro sebe pro budoucnost. Nakonec na známky se během života později téměř nikdo neptá. Ptají se na ukončené vzdělání, které školy jsi absolvoval, některé jsou prestižní, jiné méně, to už pak u někoho něco znamená, ale u jiných také nemusí.

    Takže učit se pro sebe, pro život, nikoliv pro známky. Ovšem nelze říci, že by na známkách vůbec nezáleželo. Zatím je náš školský systém na známky nastavený a jsou to známky, které Ti otvírají cestu dál, na Tvoji další školu.

    Známkování samo je dost složitou záležitostí. Jsou lidé, kteří se známkování bojí, je to pro ně stres, stydí se, červenají, mají okno a zapomenou vše, co se naučili, když stojí před tabulí, takže spravedlivé hodnocení je velmi obtížné. Někdo poctivě na známky dře, a nemusí tomu odpovídat výsledk, někdo se učí méně, a výsledek je výborný, záleží na talentu a nadání také.

     V  poslední době lze pozorovat i u nás  odklon od klasického známkování a podporu slovního hodnocení. O inteligenci známky opravdu mnoho nevypovídají. Kdyby tomu tak bylo, pak by Einstein nepropadal z matematiky a Horníček, známý spisovatel, debatér, a humorista, z češtiny. Valdemara Matušku nepřijali na Konzervatoř, protože prý neuměl zpívat. Špatná známka, pokud jsi ji dostal oprávněně, by Tě mohla vést k tomu, aby ses snažil vše dohnat a známku si opravil, záleží na motivaci a na tom, jaký máš vztah ke konkrétnímu učiteli/učitelce. Také toto může ovlivnit výsledek známky.

    Přejeme Ti úspěchy nejen ve škole.

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku,je mi 14 let a choím do 9-té třídy,učení mě trápí už od začátku,z Chemie byla první známka hned 5,a zítra bych měl byt zkoušeny jenže ja to vubec nechápu protože jsem byl od minulého uterka do této středy nemocný,jenže naší učitelce se to prostě nevysvětli,takže jestli budu mit malinké štestí,tak zkoušený nebudu (což je malinká šance) a nebo budu mít už 2x 5,vím že se v prvním pololetí nedá propadnou,ale nechci mít 5-ku,doufám že si to kdyžtak opravím ikdyž už moc času není a učivo je těžké,tata by mi to vysvětlil,jenže je dlouho v práci tak moc času nemá,máma se stará většinou (což respektuju) o mou malou sestřičku.Když ji řeknu že se bojím špatné známky tak mi řekne že Zdraví je nejduležitější,to sice jo,ale když budu mít 5-ky na vysvědčení tak mě nikdo (jen náhodou) nevezme na žádnou školu,aji třeba pro lemply a pak nebudu mít práci a bůhví jak to dopadne,nevim co mám dělat,občas kvuli tomu i brečím..:(

    Ahoj z Modré linky,

    je fajn, že máš zájem o zlepšení svých známek. Jestliže jsi byl delší dobu nemocný a látku jsi opravdu dohnat nemohl, i přesto Tě paní učitelka vyzkoušela, bylo by dobré probrat to s rodiči a domluvit se s nimi, že za paní učitelkou zajdou. Pokud jde o to, že něčemu nerozumíš, vyplácí se jít za paní učitelkou daného předmětu a na rovinu jí to říct. A když taťka nemá čas, můžeš požádat o to, aby Ti to vysvětlila, ji. Učitelé často nabízejí doučování. To je možnost pro Tebe, jak učivo lépe pochopit. Pokud si moc nerozumíš s touto paní učitelkou, můžeš požádat jinou, která stejný předmět také učí. Případně se můžeš zkusit domluvit s nějakým spolužákem, který učivu rozumí, mnohdy to dokáže vysvětlit lépe než paní učitelka, protože mluví podobnými slovy jako Ty. Je možné na doučování sehnat i nějakého studenta, případně zjistit si, jestli tam, kde bydlíš, není nějaká organizace, která doučování, třeba i v rámci volnočasových aktivit nabízí. Takže pokud opravdu chceš své známky zlepšit, možnosti jsou, bude to ale vyžadovat Tvoji aktivitu a Tvůj čas. Také by stálo za to obrátit se na výchovnou poradkyni či školní psycholožku, pokud ji ve škole máte, a spolu s ní hledat důvody, proč máš s učením potíže. Někdy totiž tyto problémy souvisejí s nadáním. Každý jsme nadaný na něco jiného. A jestliže by to zrovna byl Tvůj případ, pak je opravdu dobré, jak říká mamka, zkusit se špatnými známkami netrápit.

    Klidné podzimní dny Ti přeje Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj alíku a jeho kamarádi, v září jdu do 7.třídy a potřebovala bych nějaké tipy, jak se rychle učit.. Na posledním vysvědčení jsem měla 2 trojky z fyziky a matematiky.. :x Moc mě to mrzí, protože moje mamka se snaží, ale já ne.. Prostě si sednu k počítači a i když na něm stejně nemám, co dělat tak na něm prostě jsem.. Hodně mě to štve, protože mi to přijde jako velká ostuda.. :x Předem díky za odpověď Kájuš.

    Kájuš (12), 29. srpna 2013

    Ahoj Kájuš,
    pokud tomu dobře rozumím, tak bys ráda trávila méně času u počítače, a ráda bys zlepšila své známky ve škole a věnovala víc času přípravě do školy, konkrétně fyziky a matematiky. Myslím, že nejdůležitější je Tvé rozhodnutí, že si chceš známky zlepšit a omezit počítač. Můžeš si třeba vymezit denně určený čas, kdy budeš na počítači, a určit si nezbytné činnosti, které na něm chceš dělat. A pokud na Tebe platí odměny, tak si třeba za odměnu něco nadělit, když svá pravidla dodržíš.

    Co se týká učení, každý má jiný styl, jak se učit. Obecně bývá dobré látku si zopakovat ihned po příchodu ze školy, když je ještě čerstvá, a pak ještě jednou po nějakém čase. Někdo se líp naučí když učivo slyší, jiný zase když jej vidí v textu nebo různých grafech, někdo zase když jej může probírat s někým jiným. Někomu pomáhá učit se při hudbě, jinému zase v naprostém tichu. Doporučuje se také vymezit si na učení čas, ve kterém se budeš věnovat jen jemu, pokud se učíš delší čas v kuse, bývá dobré rozdělit jej drobnými přestávkami s trochou pohybu. Můžeš zkusit trochu experimentovat, jaký způsob učení by pro Tebe byl nejlepší. Můžeš se také nechat inspirovat mamkou nebo svými kamarádkami.

    Držíme Ti palce, ať Ti učení dobře jde,
    Modrá linka www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku,dnes jsme ve škole psali písemku z matiky a já z toho nejspíš dostanu 5. Bojím se to říct rodičům,já vím,je to jenom známka,ale i tak. Prosím porad' mi. Děkuju předem za odpověd' :))

    Zoufalá :(, 12. března 2013

    Ahoj,

    předně oceňuji, že se staráš a ptáš se na těchto stránkách, jak vše co nejschůdněji zabezpečit a rodičům sdělit. Pětka z písemky je tak trochu malér, ale občas se něco takového povede každému, nepochybuji moc o tom, že i Tví rodiče, pokud si dobře vzpomenou na svá školní léta, vybaví si nějaké podobné vlastní nezdary. Co určitě není dobře, je to, když rodiče neví, jak jejich potomek na škole prospívá, jaké má známky, nezajímají se o jeho prospěch, a pak dělají dusno kolem vysvědčení. Je tedy správné, že rodiče o svém předpokládaném neúspěchu chceš informovat.

    Je vhodné jim to říct někdy v klidu, ne hned po jejich nebo Tvém příchodu domů. Pak jim říct, že je zřejmě asi moc nepotěšíš, ale že se nezadařilo, a že se obáváš nejhorší možné známky z písemky. A hned jim oznámit, jak si budeš hledět špatnou známku opravit, co pro to uděláš, jaký zvolíš postup, zda se přihlásíš a podobně. Moc dobře je, pokud se Ti rodiče nebo alespoň jednoho z nich podaří zatáhnout do přípravy z matiky, tak, aby viděli, že se opravdu snažíš, a mohli Tě vyzkoušet a tak poznali, že jsi do matiky svůj čas opravdu investoval, a že děláš co můžeš pro zlepšení známky. Pokud je jeden z rodičů méně přísný, svěř se nejprve tomu, popřípadě třeba někomu z prarodičů, kdo by Tě podpořil a rodiče na tu situaci připravil.

    My na Modré lince Ti budeme držet pěsti

    Modrá linka www.modralinka.cz