Alík

  • Alíkoviny
  • Klubovna
  • Hry
  • Nástěnky
  • Soutěže
  • Vtipy
  • Poradna
  • Copak hledáme:
    Kde hledáme: Přihlášení uživatelé mají lepší možnosti hledání.
    Jsi tu poprvé?

    Alík radí dětem

    Na otázky odpovídají

    pracovníci Modré linky, psycholožky BáraV a Péťa, poradenské centrum Locika, MUDr. Jiří Staněk, MVDr. Přemysl Rabas, bojovníci proti kouření z projektu Nekuřátka, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.

    Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.

    Škola - učení

    Dobrý den!

    Už je to více než rok, co jsem odmaturoval z anglického jazyka (poznámka: Z ostatních předmětů jsem také odmaturoval.). Mezitím mé znalosti z angličtiny trochu zrezivěly. Chtěl bych se Vás zeptat, jestli by bylo lepší, kdybych se učil angličtinu samostudiem, nebo bych měl pokračovat v učení němčiny samostudiem, kterou ostatně máme jako školní předmět na učilišti, kde se učím na prodavače.

    Přeji Vám jinak pěkný podzim a těším se na Vaši odpověď.

    kluk, 21 let, 12. září 2017

    Dobrý den z Modré linky,

    je dobře, že se zajímáte o své vzdělání. Na otázku, zda studovat angličtinu nebo němčinu, Vám však odpovědět nemůžeme. Musí to být Vaše rozhodnutí, protože je to Váš život a podstatné je, co chcete a potřebujete Vy. Položte si tedy otázku, co je Vaším cílem. Pokud chcete ovládat dva jazyky a němčinu studujete ve škole, pak je asi dobré studovat angličtinu. Pokud je pro Vás v současné situaci důležitější dobře prospívat v němčině, pak je dobré soustředit se na němčinu.

    Přejeme Vám, aby Vám Vaše rozhodnutí bylo ku prospěchu.
    Modrá linka

    Škola - učení

    dobrz den
    je to divne ale ja se ucim 6 hodin na jeden predmet vzpada to ye to umim a s testu mam pak ya 4 uy nevim co mam delat :(

    holka, 14 let, 13. června 2017

    Ahoj,
    dovedu si představit, jak moc Tě mrzí a i štve, že vynaložená energie na učení se nepromítá do dobrých známek. Je tedy moc dobře, že hledáš pro sebe radu. Je možné, že bys potřebovala s učením nějak pomoci. Někdy funguje, když se učíš po menších částech a někdo Tě zkouší, třeba sourozenec, rodiče. Jinému zase zabírá se učit s kamarády. Další lidé potřebují spíše pravidelné doučování, aby látku skutečně pochopili a vše si procvičili. Jak vidíš, možností je hodně, jde jen o To, co bude nejvíce fungovat Tobě.

    Můžeš také poprosit rodiče, aby Tě objednali do pedagogicko-psychologické poradny, kde by Tě vyšetřili a přesně zjistili, co máš dělat jinak, aby se Ti ve škole dařilo.

    Přejeme klidné léto.

    Modrá linka.

    Škola - učení

    Dobrý den,
    Za chvíli bude vysvědčení a já mám problém. Budu mít v osmé třídě trojku z matematiky. Moji rodiče mi asi na konci května řekli, že jestli budu mít trojku, celé prázdniny budu mít doma peklo. Potřebovala jsem mít za 1 ze závěrečné práce, na kterou jsem se dost připravovala, ale nakonec jsem z ní dostala za 3, jako ze všech větších písemek. Dnes mi máma řekla, že mi k narozeninám objednala super dárek, ale teď když o tom přemýšlí, tak si ho prý nezasloužím. Taky mi řekla, že je zklamaná a že zklamu i své prarodiče a že si myslí, že budu mít problém dostat se na gymnázium, kam chci. Budu mít sice jedničku z češtiny a z angličtiny, ale rodiče mi na to řekli jen: „Hmm, dobrý no.“ Máma se mnou kvůli tomu celé odpoledne nemluvila a to to ještě neví táta, který bude reagovat hůř. Čekám zase trest. Vůbec nevím co mám dělat. Děkuji za odpověď.

    holka, 14 let, 19. června 2017

    Ahoj,

    chápu, že Tě mrzí trojka z matematiky a že se obáváš toho, jak budou reagovat rodiče. Někdy se stane, že známky nevyjdou tak, jak bychom si přáli. To, ale neznamená, že příští vysvědčení musí být stejné. Možná bys takto mohla mluvit i s rodiči. Že víš, že to není dobré a že uděláš příští půlrok, co bude v Tvých silách. Můžeš si domluvit doučování, aby celkovou známku nemusela rozhodovat poslední písemka. Když rodiče uvidí, že máš snahu to zlepšit, že si to uvědomuješ, mělo by je to obměkčit.

    Možná jsou rodiče teď trochu zklamaní a nazlobení, ale většinou to nevydrží dlouho a troufám si tvrdit, že ne celé prázdniny. A když navíc s něčím pravidelně pomůžeš - s úklidem, jinými domácími pracemi, mělo by je to brzy přejít. Navíc máš pravdu v tom, že máš i jiné velmi pěkné známky, které stojí za ocenění i za dárek za snahu v těchto předmětech.

    Přejeme Ti pohodové léto,
    Modrá linka

    Škola - učení

    Ahoj , jsem v 6. rocniku na zakladni skole ... {predem se omlouvam , nejdou mi psat hacky ], za tyden a den je vysvedceni a ja mam problem . Na vysvedceni budu mit nejspis 2 dobre z fyziky a prirodopisu , bojim se az rodice uvidi vysvedceni . Premyslel jsem , ze i v dne vysvedceni utecu z domova k babicce . Chtel jsem rodicum vysvetlit , ze 3 je dobre a ze nejsem jediny ve tride s trojkama . Navic 6. trida je pry nejtezsi na zakladni skole . Nevim proc nepochopi , ze si chci uzivat zivota a nechci se porad ucit . Az budu delat prijmacky , tak je nebude moc zajimat jaky jsem mel znamky , nejspis jenom to , jestli jsem udelal ty prijmacky , stejne tak kdyz si budu hledat praci tak je bude zajimat prijmacky , maturita . Prosim napiste mi radu , jak je premluvit at to tak nehroti , nechci mit zaracha na internet , na cely prazdniny

    kluk, 12 let, 22. června 2017

    Ahoj,

    vážím si Tvé otevřenosti a děkuji za to, že píšeš. Napadá mě, že asi nebudeš jediný, kdo situaci kolem předání vysvědčení rodičům aktuálně řeší.
    Chápu Tvé obavy a myšlenky na útěk. Je to asi to první, co nás napadne. Útěk k babičce, ale neřeší situaci z dlouhodobého hlediska a je proto docela fajn si připravit jiné varianty, jak s tím naložit.

    Přijde mi dobré, o známkách mluvit s rodiči během roku, tak nějak průběžně. Tím předcházíme nedorozumění a tomu, že budou rodiče překvapení. Pokud jsme tak nečinili, existuje varianta, zkusit je na to připravit ještě teď, před úplným závěrem. Mluvit o tom, že se nám třeba nepovedla písemka, popsat, co se dělo v hodinách předmětu, kde nám vychází horší známka. Otevřeně mluvit o tom, co se ve škole děje, může situaci ulehčit.
    Pokud jsme to spolu s rodiči nechali dojít tak daleko, že opravdu netuší, jaké známky na vysvědčení budeme mít a máme z jejich reakce strach, můžeme to třeba den před tím, říct právě babičce nebo někomu, komu důvěřujeme. Svěřit se někomu, kdo nás podpoří, je fajn. Taky mě napadá, že by mohlo pomoct, ukázat rodičům dopis, který jsi nám napsal a dal jim přečíst i naši odpověď.

    Známky by neměly být jediným měřítkem hodnocení žáka či studenta. Každý máme jiné předpoklady a každý z nás je šikovný na něco jiného. Učení by mělo přirozeně patřit do našeho života a motivace k němu by měla být pozitivní. Přeji Ti, abys doma našel bezpečné místo, kde se můžeš beze strachu a nejistoty podělit nejen o vysvědčení.

    Držíme palce, užij si prázdniny, třeba i bez internetu.
    Modrá linka

    Škola - učení

    Ahoj,jsem v šesté třídě a máme jednu učitelku která si vždy zasedne na nějaké dítě které pak donutí odejít ze školy.. Na to dítě je zlá,dává mu nejhorší známky,ponizuje ho...... Kvůli ní jsem ztratila mojí nej kámošku a mého kluka.. Mám pocit že je teď zasedla na mě.. Celou hodinu na mě řvala a za jednu chybu mi dala 4.. Já dávám pozor ale ona mi dá stejně poznámku za to že pozor nedávám.. Nechci to tu moc roztahovat ale její syn kvůli ní prej spáchal sebevraždu.. Jednoho žáka dostala do blázince.... Máme ji na češtinu a dějepis. Dějepis mě baví a jde mi ale ona mi dává vždy o stupeň horší známku a když si všimla že mi a češtiny vychází lepší dvojka tak ztratila nějakej můj papír s testem a dala mi 5. A tohle dělá furt. Já už na ní nemám. Chtěla bych říct mámě že chci do jiné školy ale jak jí to mám říct??

    holka, 12 let, 8. června 2017

    Ahoj,

    je pro Tebe určitě náročné zažívat nepříjemnosti s Tvojí učitelkou. Pokud se opravdu děje vše tak, jak popisuješ, měli by to vědět Tvoji rodiče. Stačí jim ukázat tento dopis, nebo jim to říct tak, jak jsi to napsala na Alíka. Rodiče mají více možností co dělat. Nemusíte hned měnit školu, ale mohou si promluvit s učitelkou či ředitelkou a zkusit vše vyřešit domluvou. Mohou si také stěžovat na školní inspekci. Pokud má učitelka již z dřívějška problémy s žáky, nejspíš se to o ní už ví a třeba se to i nějak řeší s vedením školy. Proto bys s tím vším neměla zůstávat sama. Můžeš se také svěřit případně školnímu psychologovi, pokud ho ve škole máte nebo i třídní učitelce, jestli s ní máš dobrý vztah. Vždy se dá něco dělat,aby se to změnilo a je určitě v pořádku se v takovém případě ozvat, aby se to dál nedělo.

    Držíme Ti palce, ať to dobře dopadne.

    Modrá linka

    Škola - učení

    Ahoj, potřebuju poradit protože vůbec nevím co mám dělat, jde o problém který se se mnou táhne už asi 1 nebo ještě víc roku. Nedávno jsem byla v poradně jestli nejsem dysletik nebo tak neco ale řekli mi že ne. jenom že mám příznaky třeba-

    1.Jsem pravák propisku držím špatně 4 prstama a bolí mě palec takže píšu někdy levou rukou tou držím správně. Takže ovládám tělo pravou i levou mozkovou hemizférou.
    2.Neumím číst knihu i když se soustředím tak tak zapomenu co se stalo takže vubec nevím o čem jsem četla.
    3.Když čtu tak se ztrácím v řádkách ve slovech
    4.Někdy ani nepochopím to čtení když si to zopakuji roztřídím (takže jsem asi 10x pomalejší než ostatni) tak se ptám- Kdo? on tam byl? koho?...
    5. Při psaní nějakou část napíšu dvakrát
    6.místo písmen napíšu číslo např. K-2 L-5
    7 písmena píšu zrcadlově a ještě přemý šlím na jakou stranu a stejně špatně nejčastěji c b d u s z
    8. nepomatuji si psací písmena
    9. VŮŮBEC nerozeznávám diakritiku a velký a malý písmena
    10.uprostřed sloc dělam mezery
    11. asi od 2 si pomatuju kdo co řekla apod. ale když mi kamoska ukazala rofil trenera na badminton vubec jsem si nevzpoměla že tam je.
    12. problém s orientací na badminton 1 přestoupím na metro a pořád si po skoro roce nepomatuji kam. Nebo přes prázdniny zapomenu cestu do školy a to je jedno rozcestí a pak rovně.
    13. neorientuji se na papíře takže všechno škrtám vynechávám stránky trhám stránky...
    14. pletení Pravá levá Sever Jih atd.
    15. špatná kordinace
    16 trvá mi než mi něco dojde nebo než vztřebám ten rozkaz
    17. u věty se záporem- Nechci abys nebyl Na... nevím jak se to myslí tak někdy píšu rozklad aby mi to došlo.
    Známky mám pruměrně 4 i když jsem hodně chytrá ale než se to stihnu naučit berem jinou látku se ktery zase píšem a mam 4. Tak jít znovu do poradny?? Máma mi říkala že stejně když mi daj papír tak mi to nepomuze :(.

    Natálie 12 let, 13. května 2017

    Ahoj Natálie,

    z toho, co píšeš, to zní, že máš potíže s učením. Což je samozřejmě velmi nepříjemné. Dyslexii a jiné poruchy Ti mohou diagnostikovat právě v pedagogicko-psychologické poradně. Souhlasím s mámou, že to, jestli Ti napíšou papír nebo ne, není to nejpodstatnější. Mnohem důležitější je totiž takzvaná kompenzace - tedy způsob, jak se učit, co trénovat, jaká cvičení a jaké úkoly dělat, aby ses dokázala naučit to, co potřebuješ. Získat papír neznamená mít úlevy, to podstatné v něm jsou doporučení, co dělat, aby mohly být důsledky poruch vykompenzovány. Což vyžaduje Tvoji aktivitu, větší píli. Je to podobné, jako když si třeba člověk zlomí nohu - aby se znovu naučil chodit správně, musí absolvovat rehabilitaci, cvičit. V každém případě se můžete s mamkou znovu obrátit na pedagogocko-psychologickou poradnu a požádat je o radu, jak se máš učit a co dělat, aby sis mohla znalosti zdárně osvojovat. Bylo by dobré si o tom promluvit i s Tvou učitelkou a jak už jsme psali, určitě se obrátit na pedagogicko-psychologickou poradnu.

    Přejeme Ti více úspěchů ve škole,

    Modrá linka

    Škola - učení

    Moc mi nejde matematika násobilka

    kluk, 9 let, 5. května 2017

    Ahoj,

    pokud ti nejde matematika, zejména násobilka, nezbývá ti nic jiného, než se jí naučit. Musíš se to nabiflovat.
    Držím palce a přeji pěkné dny Alíkova kamarádka Bája

    Škola - učení

    Ahoj, mám problém, nejspíš dostal jsem 5 z pololetní práce z matiky a nevím jak to říct mamce, ona ví že jsem na tom v matice špatně ale po tomhle by se asi zhroutila a naš učitelka z matiky je hrozná a opravný test mi asi nedá. Co mám dělat, a nebo jak to říct, nechci mamce ublížit tím že bych jí to řekl. Díky předem.

    johnny40, 20. ledna 2017

    Ahoj z Modré linky,

    je hezké, že chceš brát ohledy na mamku. Ale nejpřijatelnější pro ni bude, když jí vše řekneš a nebudeš před ní nic tajit. Vysvědčení před ní stejně neutajíš a bude pro ni lépe, když na to bude připravená. Můžeš dát mamce najevo, že je Ti to líto a zároveň také to, že chceš udělat něco pro nápravu. Zkus si zjistit, kdo by Tě třeba mohl doučovat, často doučování nabízejí i učitelé přímo na škole. Nebo si můžeš domluvit spolužáka, který matematice rozumí víc než Ty. Obecně platí, že nepříjemné zprávy je dobré sdělovat v nějaké klidné chvilce, nejdřív třeba můžeš mamce s něčím pomoct, uvařit jí dobrý čaj či kávu nebo koupit nějakou sladkost.

    Držme palce,

    Modrá linka www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Až na tohle odpovíte nejspíš už nebudu žít takže
    Na vysvědčení mi vychází 5-4(ze Zeměpisu mi momentálně vychází 1-2) dvojek ze 14 předmětů což znamená že se ze 7 třídy nedostanu na gymnázium a to znamená že ze mě nikdy nic nebude a skončím ve fabrice na párky nebo jako bezdomovec pod mostem .
    Jelikož se mi takový život nelíbí tak jsem se rozhodla ukončit svoji existenci teď když mám všechno(přátele,rodinu,domov)něz ho ukončit za 70 let a vědět že nemám nic jo vím není to žádná otázka a vy s tím nic nezmůžete takže bevím proč vám to píšu

    fyrefli, 1. ledna 2017

    Ahoj,
    pokud správně chápu tvou zpověď, tak ti vychází asi pět dvojek na vysvědčení, což je v 7. třídě naprosto skvělé. Zda se dostaneš na gymnázium, není pro tvůj další život ničím zásadní. Je spousta dalších škol, které tě mohou skvěle připravit na vysněnou profesi a spousta škol, které tě od ní jen vzdálí. Spíš se zamysli, co tě doopravdy baví a čemu se chceš v dospělosti věnovat. A rozvíjej to, co máš doopravdy ráda. Své profesi se budeš věnovat dalších 50 let, to je hodně dlouhá doba. Dělat po celou tu dobu něco, co nemáš ráda, jen proto, že tě ostatní budou obdivovat, by bylo ubíjející. To by skutečně byl nešťastný život.

    Po vlastní zkušenosti vycházím z toho, že v 7. třídě ještě naprosto nemáš představu, kolik možností ti život nabízí. Rozhlížej se, vybírej to nejlepší z možného a postupuj kupředu. Už jen snaha získávat vědomosti ti otevře svět. K tomu je dobré pěstovat další zájmy a nesoustředit celý svůj život jen na profesi. V životě se může stát cokoliv.

    A z praktického pohledu:
    I z devítky se dá jít na gymnázium nebo střední školu. Pokud jsi trošku šikovná, tak ani učiliště není k zahození. Okolní svět je plný lidí se základním nebo středoškolským  vzdělání a daří se jim velmi dobře.

    Štěstí v životě nehledej jen v úspěchu a spoustě peněz, jak to předvádějí velmi hloupé reklamy v televizi a časopisech. Časem přijdeš na to, že je jen na tobě, jak se rozhodneš cítit se a žít. Nikdo neví, co bude za pár let dokonce za pár minut, za pár dní. Třeba potkáš skvělého kluka či holku, kamaráda či kamarádku, třeba objevíš hudební nástroj, sport, umění, programování, létání, cestování, zkrátka něco, co jsi dosud nevyzkoušela. Stále je co objevovat a z čeho se radovat.

    Pokud by sis s někým chtěla o svém trápení promluvit, zkus kontaktovat modrou linku www.modralinka.cz


    Krásný nový rok plný radostných dní ti přeje Alíkova kamarádka Bája

     

    Škola - učení

    Ahojky,
    Potrebujem pomoc. Týka sa to z velkéj časti Logiky a školy. Neviem matematiku a už 3 krát som robila reparát. (Vždy sa mi podaril, neprepadla som.) Matematiku neviem ale absolutne, viem iba sčítať, odčítať, násobiť a deliť. Ako, pri tabule mi to ide a na písomkách dostávam päťky a keď tak premýšľam tak sa bojím akú budem mať budúcnosť. Nechcem skončiť ako upratovačka alebo ako smetiar, docela premýšlam o tom že by som mohla ísť na vojenskú, ale neviem čo by na to povedala matka. Mimochodom, všetko ostatné ovládam, iba tá matematika mi nejde... :(
    Mimochodom logiku mám dosť dobrú a páli mi to, ale pri matematike mi už ani tá "nekape".
    Totižo, logiku mám dobrú aj na to aby som mala job ako kriminologička alebo detektívka, a to všetko z krimináliek ktoré pozerám skoro každú chvílľku.

    Prepáčte ak sa vám to zdá domiešané a popletené, stručne povedané : Mám logiku, neviem matematiku a chcela by som mať vojnovú alebo kriminologickú kariéru, ale neviem ako si polepšiť známky. - otázka upravena poradcem

    Prussian, 13 rokov., 28. října 2016

    Ahoj,

    je vidět, že nad svou budoucností docela přemýšlíš, i nad tím, co pro sebe teď můžeš udělat. Říkám si, že pokud umíš logicky přemýšlet, jde Ti vše ostatní kromě matematiky, tak je dost velká šance na to, aby ses uchytila v tom, co Tě baví a kde matematika nebude tolik potřeba. Napadá mě taky otázka, v čem je zakopaný pes, že Ti matematika tak nejde? Může to být třeba způsobem, jakým je vysvětlovaná, nebo stresem při písemkách? Zkus toto probrat s někým dospělým, který Tě zná. Spolu pak prozkoumat podrobněji, čím to může být, že před tabulí Ti to jde a při písemce ne. Možností je také zajít do pedagogicko-psychologické poradny. Psychologové tam umí po rozhovoru a testech poradit, jak na učení, a taky, na co se v životě hodíš. Ke kriminologii si zkus hledat cesty - možná to půjde i bez matematiky.

    Držíme Ti palce,

    Modrá linka www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Zdravím Tě, Aldo, mám takový problém. Jsem v osmé třídě, ve třetím ročníku osmiletého gymnázia. Na základní škole jsem míval samé jedničky, potom jsem přešel. Na gymnáziu jsem začal pravidelně mívat dvojku z občanky. Letos v pololetí se to vystupňovalo na trojku. A známky se začaly zhoršovat. Beru to tak, že jsem byl třikrát po sobě nemocný (teď jsem počtvrté) a písemky proto přicházely jako blesk z čistého nebe, protože jsem o nich nevěděl a nestíhal jsem si doplňovat učivo. Minulý týden jsme psali čtvrtletku z matiky. Dostal jsem čtyřku, což je pro mě obrovská katastrofa. Špatně nesu už dvojky. Na půlku učiva jsem chyběl, přesto jsem mu rozuměl. O písemce jsem se dozvěděl ve chvíli, kdy už se s tím nedalo nic dělat. Do školy půjdu příští týden a učitel mi nedá možnost si to opravit. A i když mě matika baví, jde mi, mám jedničky, bude se do mě kvůli té čtyřce profesor navážet a spolužáci posímvat. Našim se to bojím a stydím říct, i když jim ty zlé známky nevadí. Poradíš mi prosím?

    Martin_S, 7. dubna 2016

    Ahoj Martine,

    oceňuji tvůj zájem a zodpovědnost ke škole, k známkám a k učení. Je vidět, že Ti na škole záleží a to je fajn. Každý jsme jiný a tak i odlišně přistupujeme třeba právě ke známkám ve škole. Důležité je, že víš, jak to máš Ty sám se sebou, a že k tomu, aby jsi byl v pohodě, potřebuješ mít i dobré školní výsledky. 

    Někdy v životě nastanou situace, které nedokážeme sami moc ovlivnit, v Tvém případě je to právě nemoc. Ta Tě omezuje, nemůžeš chodit do školy a učivo se špatně dohání, to chápu.
    Říkám si, že i přesto, že máš strach se rodičům svěřit, bylo by to asi nejrozumnější. Není nic špatného na tom, že se nám občas něco nepovede, důležité je, že s tím chceš něco dělat. Věřím, že když se rodičům svěříš s tím, co jsi napsal nám, pochopí Tě a třeba spolu přijdete na způsob, jak se cítit lépe.

    Také mě napadá, zda jsi ve spojení s někým ze školy, s nějakým spolužákem, kamarádem, učitelem, který by Tě průběžně - v době nemoci - informoval o tom, co se ve škole děje a když Ti bude lépe, mohl by ses pomalu připravovat na příští týden, kdy se do školy vrátíš. 

    Držíme palce,

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Mil Alíku, potřebuji poradit. Je mi dvanáct a tenhle rok jsem v primě na gymnáziu. První pololetí bylo docela v pohodě, jenže teď se mi začínají zhoršovat známky-nějakým způsobem jsem chytla tři dvojky z matematiky, což znamená, že nejspíš budu mít 2 na vysvědčení, protože matikářka mě nemá ráda a zasedla si na mě. Je mi z toho na nic. Chtěla jsem si třeba udělat domácí úkol navíc, abych si známku opravila, ale učitelka mi řekla, že na nic takového nehraje. Do teď jsem neměla na vysvědčení 2 a nechci si to pokazit. Ještě ke všemu moje nejlepší kamarádka velmi vážně onemocněla a do konce roku s námi nebude chodit do školy.... Prostě je to hrůza, hlavně kvůli tomu, jak na to reagují rodiče. Jsou podráždění, řvou, že ostatní jsou lepší než já. Co mám dělat? Situace dokonce zašla tak daleko, že jsem po hádce s rodiči a celkově náročném dni šla lehnout na koleje. V půlce cesty jsem se obrátila a vrátila se domů, kde jsem slyšela další přednášku... Já už nemůžu dál, je toho na mě moc.

    Ahoj Eliško,

    nejdřív ode mne přijmi poklonu a gratulaci za to, jak skvěle prospíváš ve škole. Zdá se, že Ty si to nemyslíš, ale dvojka je nádherná známka. Rozumím tomu, že si nechceš pokazit dosavadní výborný prospěch, ale lehat si kvůli tomu na koleje? To ničemu nepomůžeš, naopak. Zdravá, mladá dívka by měla mít úplně jiné starosti a radovat se z toho, co má.

    Myslím, že by bylo fajn, promluvit si s rodiči. Někdy rodiče do svých potomků vkládají vlastní nenaplněné naděje a přání a nenechávají jim dostatek prostoru pro individuální vývoj a růst. Zkus také hledat v širší rodině nebo mezi známými nějakého spojence, který by Tě u rodičů podpořil. Nevím, zda máš pravdu a zasedla si na Tebe učitelka, která, zdá se, neocenila Tvou snahu po lepší známce, ale opakuji, dvojka je nádherná známka, hodná chvály, jak vyplývá z jejího názvu a věř tomu, že prospěch není tak důležitý, jako to, co si ze školy odneseš do budoucího života a nakonec i profese. Cesta k vysokoškolskému studiu tím ohrožena není a nakonec se Tě v životě na známky nikdo ptát nebude, ale každého bude zajímat, co umíš, jaký máš vztah ke své práci, k druhým lidem, zda jsi dost komunikativní apod. Podle mého názoru jsou rodiče podráždění zbytečně, s Tvým prospěchem by měli být spokojeni. 

    Můžeš udělat to, že se půjdeš profesorky z matematiky zeptat, co můžeš udělat pro zlepšení prospěchu, pro udržení výborné známky. Totéž mohou udělat Tví rodiče. Pokus se je trošku víc vtáhnout do svého učení, občas se od nich nechej vyzkoušet nebo se poraď s úkolem, tak si Tví rodiče uvědomí, že látka, kterou ve škole probíráte, není jednoduchá, a že ji přesto zvládáš a poctivě se na hodiny připravuješ. Každý jsme jiný, jinak nadaný a talentovaný, srovnávat se s ostatními se nemá, ani v prospěchu a výkonu ne.

    Přejeme Ti doma klidnější atmosféru a možnost známku z matematiky si opravit.

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj, jsem v 7. třídě. Mám problém - doteď jsem se skoro nikdy neučil (max. slovíčka), prostě jsem se na to akorát o přestávce podíval a zatím jsem dostal jedinou dvojku na vysvědčení - 1. pololetí Př. Nyní mi vychází čistá dvojka z Němčiny. Myslím si, že je to tímhle - nový předmět, máme strašnou učitelku (třeba jsem vyslovil vier jako [vír] a ona mě setřela způsobem že výr houká v lese.. A takhle zabíjí všecky) a za třetí je to to, že se neumím učit.. Prostě si nedokážu sednout a učit se.. Mám pocit, že to umím, ale v testu je zrovna něco, co nevím.. Prostě bych se potřeboval naučit se učit.. :( Díky moc za odpověď, Ondra.

    Ondras371, 8. prosince 2015

    Ahoj Odro,

    líbí se mi, jak přemýšlíš nad tím, jak vše ve škole zvládat, je vidět, že jsi chytrý a bystrý kluk. To je ostatně vidět také z toho, že ses dříve nemusel ani tolik učit a měl jsi výborné výsledky ve škole, a také teď dokážeš mít i v náročnějším předmětu velmi dobré hodnocení. Souhlasím však s tím, že mnohdy nevystačíme s přirozenou inteligencí a je užitečné naučit se efektivně připravovat se na hodiny, tedy "naučit se jak se učit". 

    Každý z nás je jiný, každému pomáhá něco jiného, pokusím se tady vypsat nějaká obecná doporučení, je však možné, že Ty sám nakonec přijdeš ještě na řešení jiná, na ty, která budou sedět právě Tobě. Dá se říci, že důležité je dobře si učení načasovat, raději si je rozložit do více úseků (někdy i dní), abychom toho neměli příliš najednou. Někomu pomáhá si text číst, jiný si spíše potřebuje vyslovovat nahlas či se dělat poznámky, je také možné věnovat se nějaké zábavnější formě - například hrám v cizím jazyce na počítači či si na pc vyplňovat různé cvičení apod. Je třeba možné požádat také někoho blízkého (rodiče, prarodiče), aby Ti přezkoušel a také je možné se svými blízkými o všem mluvit, možná Ti nabídnou své postřehy a zkušenosti, jak se s učením potýkali oni.

    Věřím, že někdy nemusí být příjemné mít na předmět učitele, který se Ti zdá strašný. Ráda bych Tě však povzbudila a dodala Ti odvahy, někdy se opravdu můžeme i ve škole setkat s někým, kdo nám nesedí. Na druhou stranu mě napadá, že když víme, že jsme udělali pro předmět maximum (snažili se ho naučit), může nám to dodat síly a vědomí, že jsme udělali, co bylo v našich silách, třebaže to někdy není tolik v dané hodině oceněno. Navíc se hodně vztahů vyvíjí časem, je možné, že si časem daný učitel/ka Tvé snahy všimne.

    Držíme Ti pěsti,

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj Alíku, mám 13 let a můj problém se týká školy. Učitelé si stěžují, že nehezky píšu. Já jsem s tím měla ale problém od mala. Na své písmo jsem si zvykla a nemám problémy ho přečíst. Do testů se snažím psát lépe, než do sešitů, proto nevím, proč by to učitelům mělo vadit. Když píšu důležité dokumenty a pod. tak vše napíši krásně. Když bych to měla dělat do sešitů, tak vůbec nestíhám a bude to zbytečné, když po sobě přečtu cokoliv. Přesto mi ale vadí, že si na mne učitelé stěžuji a musím se naučit lépe psát. Ale netuším jak... ( A k čemu mi to vlastně bude).. Děkuji

    SarinkaKarolinka, 24. listopadu 2015

    Ahoj Sarinko,

    při čtení Tvého dopisu mě napadlo rčení, že ?nikdo není dokonalý?. Pro někoho není problém psát hezky, ale má zase jiné potíže ve škole. Chápu, že nejsi spokojená s tím, co Ti říkají učitelé o Tvém písmu. Je pravdou, že mnoho z nich si na úpravu sešitů potrpí a hezké písmo a upravené sešity vnímají jako pečlivost a snahu svých žáků. Důležitější mi ale připadá, aby ses v sešitech vyznala Ty a dovedla svoje znalosti potom ukázat v testech nebo u zkoušení, což se Ti daří.

    Nevím, jestli ses pokoušela učitelům už vysvětlit, že hezky psát v hodině nestíháš. Možná by o tom s nimi mohli promluvit i rodiče. Pokud bys chtěla, je možné také zajít do pedagogicko-psychologické poradny, kde by mohli Tvoje možnosti psaní prozkoumat, dát Ti nějaké typy na zlepšení, nebo i napsat zprávu škole, jak k Tvému písmu mají přistupovat, pokud by se to ovlivnit nedalo. Záleží na Tobě, jestli bys právě toto chtěla. Nebo můžeš počkat a nechat to být, na střední škole se většinou už potom důraz na pěkné písmo neklade, nebo se mohou používat i notebooky a tablety. 

    Přejeme klidné dny. 

    Modrá linka http://www.modralinka.cz

    Škola - učení

    Ahoj aliku ve skole jsem byla vždycky za jednickare (jsem v 7.tr) ale ne ze bych se ucila prostě jsem to umela...no a tenhle tyden jsem dostala 4 a dnes i 5 z matiky coz se mi jeste nestalo ale neni to tim ze tomu nerozumim ale je to kvůli tomu ze vzdycky Když mame z matiky psat test tak uplne znervoznim a napisu tam uplne blbosti a potom ty spravne výsledky mi dojdou az po testu...rodice na to nejsou zvykli a nadavaji mi a ja jim o te dnesni 5 nerekla a vůbec na to nemám silu bojím se co se stane...At bych se učila jak bych se učila tak to stejne nedopadne (nikdy jsem takove známky nemela ale tento rok jsme dostali novou učitelku a ta je strasna)..Proste se bojím o tom rodicum rict protoze se bojím co to s nimi udela...Asi nepochopi tu moji nervozitu :( dekuju

    Ahoj,
    nedivím se, že máš strach říct rodičům o pětce, když Ti dřív vynadali za špatnou známku. Každopádně dřív nebo později se to dozví a je fajn, že přemýšlíš, jak to udělat, aby Tě pochopili. Neznám Tvé rodiče ani vaše vztahy, zkusím tedy navrhnout několik postupů, třeba se Ti něco z toho bude hodit. Můžeš si třeba rozmyslet, kterému z rodičů bys to mohla říct dřív, kdo by Tě spíš pochopil. Nebo to můžeš nedřív říct někomu jinému z rodiny, kdo by to pak rodičům řekl spolu s Tebou, nebo i za Tebe. Pro sdělení je dobré vybrat si nějakou klidnou chvilku, kdy budou mít spíš lepší náladu. Můžeš nejprve mluvit o tom, že máš problém a chtěla bys od nich pomoc, a pak zmínit Tvou nervozitu z učitelky. Napadá mě taky zkusit nejdřív s rodiči začít rozhovor na téma, jestli měli někdy učitele, kterého se báli, který byl moc přísný, nebo jestli se někdy tak báli, že něco pokazí, až to pokazili. Můžeš jim taky ukázat, že učivu opravdu rozumíš, že v tom ten problém není. 

    Co se týká nervozity při písemce, tu můžeš dopředu zkusit zmírnit např. tím, že se budeš soustředit na své dýchání a prodlužovat výdech oproti nádechu. Můžeš si taky opakovat, že jsi klidná, soustředěná a test určitě zvládneš nejlíp, jak to umíš. 

    Držíme Ti palce, aby Tě rodiče pochopili,
    Modrá linka http://www.modralinka.cz