Alík radí dětem

Na otázky odpovídají
pracovníci Modré linky, psycholožka BáraV, poradenské centrum Locika, projekt Sbarvouven.cz, NL pro odvykání, student práv Yaboiii, MVDr. Přemysl Rabas, Škola Vitae, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.
Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.
Škola
Potíže s matikou, přijímačky + Jak zapadnout?
Zdravím. Opravdu jsem nemyslela, že jsem ještě někdy napíšu, ale stejně jsem tady. Mám strach ohledně přijímaček a nové školy. Hlásím se na gympl a na zdravotnické lyceum. Našla jsem si, že na to gymnázium potřebuji nejméně 82 bodů z obou testů, matiky a češtiny. U češtiny by to asi neměl být moc velký problém, průměrně mám 40. Ale matiky se opravdu moc bojím. Jak dělám co dělám, nejvíc jsem dostala 40 bodů, což mi vůbec nedělá klidnou. Asi to ještě za ten měsíc zvládnu, ale nejsem si jistá. Také se chci zeptat ohledně stresu. Už při té myšlence, jak někam jdu sama a jdu dělat přijímačky, mi je špatně. Nevím, jak to bude probíhat, ale to se asi ještě dozvím. Ani vůbec nevím, jestli tam dorazím, z toho jak budu nervózní. Asi určitě mi bude na zvracení, ale to nějak zvládnu. Horší to bude na té samotné škole. Jak zapadnout a jak nebýt ve stresu? Do kolektivu mých vrstevníků nikdy nezapadám, připadá mi, že se zajímám o věci, o které se lidé mého věku nezajímají a více si sednu se staršími. Děkuji za odpověď.
Ahoj z Modré linky,
je úplně v pořádku, že píšeš Alíkovi, když se v Tvém životě něco děje. Píšeš nám o tom, že máš strach z přijímaček na střední školu, hlavně z matiky, kde v přípravných testech dosahuješ méně bodů. Máš také obavy z toho, jak zvládneš stres z cesty na přijímačky i přijímačky samotné. Trápí Tě také otázka, jak v nové škole zapadneš mezi vrstevníky, protože si sedneš spíše se staršími.
V tom, co jsi napsala Alíkovi, se ptáš, jak nebýt ve stresu, píšeš také o obavách, jak zapadnout v novém kolektivu, budu tedy reagovat na témata, která jsi otevřela.
Nejprve píšeš o tom, že máš obavu z přijímaček, zejména z matematické části. Chtěla bych ocenit, že se na zkoušky s předstihem připravuješ a děláš si různé testy a cvičení. To je určitě dobrá cesta k tomu, abys přijímačky zvládla. Pokud Ti jde matematika hůře, máš ještě dost času na to, abys to dohnala. Můžeš se například učit s někým dalším, kdo se také na zkoušky připravuje, nebo si (s pomocí rodičů) sehnat doučování. O pomoc můžeš požádat i ve své současné škole - s přípravou na přijímačky většinou pomáhají.
Máš také strach ze stresu z přijímaček. Věřím, že představa přijímaček není úplně příjemná. Aby to bylo jednodušší, můžeš si cestu do školy vyzkoušet „nanečisto“, školu si obhlédnout, pak už to pro Tebe bude jednodušší. Pokud bys chtěla v den přijímaček (nebo jindy) snížit stres, můžeš se zaměřit například na dechová cvičení, kdy budeš zklidňovat svůj dech: hlubší nádech, výdech ještě hlubší než nádech. Také je možné dýchat s malinkými přestávkami, například nádech - chvilku nedýchat - výdech - chvilku nedýchat - nádech a opakovat tak dlouho, jak je potřeba. Cvičení na snížení stresu také najdeš v aplikaci „Nepanikař“, kterou si můžeš stáhnout na internetu. Pomoci také může to, když Tě na přijímačky někdo doprovodí, nebo tam půjdeš s někým ze spolužáků, který se na stejnou školu také hlásí.
Obavy máš i z toho, že nezapadneš mezi spolužáky, pokud se na střední školu dostaneš. Rozumím tomu, že Tě to může zneklidňovat. Myslím, že může pomoci, když budeš sama sebou, nebudeš si na nic hrát, ale zároveň budeš otevřená a přátelská. Podpořit Tě může i to, když si v nové třídě k sobě najdeš někoho, kdo Ti bude sympatický, a na začlenění do kolektivu nebudeš sama.
Přejeme Ti, abys vše dobře zvládla, a držíme Ti palce.
Modrá linka
Škola
Ahoj všem, chodím do 9. třídy a jsem už dlouho nemocná, asi už 4. měsíc, mám za sebou několik vyšetření a čekají mě další, škola má mojí absenci potvrzenou od lékaře. Bývám dlouhodobě nemocná už asi od 5. třídy, kde po velmi dlouhém pátrání mi zjistili, že mám slabou imunitu a že mi chybí nějaká cesta a proto chytím každou angínu, streptokoka atd.. Poslední dobou se mi přidaly další problémy, velká únava, bolesti hlavy, jsem celá oslabená, bez energie. Třeba v šesté třídě jsem byla snad i půl roku nemocná, možná déle a teď chybím ve škole nějak 4. měsíc a už před delší dobou mi učitel „vyhrožoval“ že nás nahlásí na OSPOD a že to probíral s mojí mamkou a že to probíral s výchovnou poradkyní, přitom je to kravina. S mojí mamkou OSPOD neřešil, vše mají potvrzené od lékaře, mají různé zprávy z vyšetření, které jsme jim ani dávat nemuseli, protože jim musí ze zákona stačit jen jedna věta od lékaře, že jsem nebyla schopná školní docházky a zbytek by je neměl zajímat. To je potom jen mezi mnou, zákonným zástupcem a lékařem. Učitel mi to říkal takovým způsobem, že mi nevěří a vypadalo to, že mě chtěl vystrašit. OSPOD řeší jen případy, kdy má někdo podezření na týrání dítěte, nebo záškoláctví, neomluvené hodiny atd.. Což oni nemají jediný důvod nás nahlašovat, tohle vůbec OSPOD neřeší. Teď začínají vyhrožovat, že na konci devítky budu muset na komisionální přezkoušení, abych mohla ukončit devátou třídu. Přitom chybím ještě relativně krátkou dobu, chyběla jsem i mnohem mnohem delší dobu a vůbec to neřešili. Chodila jsem na dopisovací termíny do školy a chodím na testy abych měla známky, doma plním různé úkoly, projekty atd.. Komunikuji s učiteli, moje mamka také, chodí do školy a je velmi vstřícná a ochotná, ale přístup školy se mě ani mamce vůbec nelíbí. Co si o tom myslíte? Na co má škola právo a kdy, protože nikde se nepíše kolik musím chybět hodin, abych musela dělat pak zkoušky, nedej bože opakovat ročník. Byla by fajn nějaká podpora od školy, ale ta se mi bohužel nedostává...
Milá pisatelko,
obracíš se na poradnu s tím, že se ti nelíbí přístup školy k tvému dlouhodobému onemocnění. Přijde ti, že škola tě škola málo chápe a málo tě podporuje, když musíš být dlouhodobě mimo školu kvůli své nemoci. To, na co škola má a nemá právo ti tady bohužel nenapíšu, protože to je individuální pro každou školu. Rozumím tomu, že bys nyní potřebovala od školy to, aby ti více vyšla vstříc, lépe ti umožnila domácí vzdělávání a méně zpochybňovala to, jestli jsi doma důvodně či ne. Je možné, že nyní, když jsi v 9té třídě má škola vyšší nároky a očekávání, vzhledem k tomu, že budeš školu opouštět, uzavírat školní docházku a postupovat na další školu. A tak více dotazují to, zda-li je tvá nemoc opravdu tak vážná, abys musela tolik hodin chybět a mají třeba dojem, že zůstáváš doma víc než bys musela. Proto pak chtějí kontaktovat OSPOD, který má za úkol sledovat, zda-li mají děti vhodné podmínky pro svůj vývoj (ne pouze to, když jsou děti týrané či zanedbávané). A školní vzdělání je součást dobrého vývoje. Škola má třeba obavu, zda-li se tvojí rodiče řádně starají o to, abys chodila do školy. To velké množství omluvených hodin bude na konci roku možná důvod, proč tě nechají ročník opakovat. Doporučila bych vám o tom, co se ti děje se školou dobře a otevřeně komunikovat. Domluvit se se školou na individuálním plánu vzdělávání, plnit určité úkoly a doučovat se látku, kterou škola stanoví. Možná budeš chodit na nějaké zkoušky, které ukážou, zda-li látce dobře rozumíš. Třeba tím škola vyjadřuje i určitou starost o tebe, jestli máš opravdu to, co potřebuješ. A hlídá i určitou povinnost, kterou mají tvojí rodiče vůči tobě, a tou je zajistit ti řádné školní vzdělání. Přeci jenom jsi již v 9té třídě, což je látka, která se běžně doučit doma nedá. A tvoje absence jsou opravdu velké. Zkus to nebrat jenom proti sobě ale i jako určitou starost školy o to, aby tvoje cesta do života mohla být plnocenná a postavená na dobrém vzdělání. Tak ti držím palce, aby se tvá situace se školou brzy a dobře vyjasnila. Poradce Centra Locika
Škola
Ahoj Alíku, mám dotaz ohledně školy. Je nějáký limit psaní testů? Jsem v sedmé třídě a denně píšeme i čtyři testy. A to nejsou prověrky ale normálně nám dají papíry a píše se velký test. Děkuji.
Ahoj milá holko,
takový limit neexistuje. Nicméně vše je rámováno zdravým rozumem. Napadá mě, abys promluvila s vaší třídní/m. Měl/a by mít přehled, jaké požadavky jsou na vás napříč předměty kladeny. A čtyři testy denně se mi zdají dost.
Dominika
Škola
Ahoj Alíku, brzy mi bude 15 let a za rok půjdu na SŠ, po těch zatím 8 letech (potom devíti), toho mám plné zuby , mám tedy dotaz. Lze nastoupit na střední školu i třeba 3 roky po té co dokončím ZŠ?
PS: Na vysokou školu určitě nepůjdu, takže studium od státu překrývat nebudu (hranici 26 let)
Ahoj kluku,
někdy se stává, že něčeho, co děláme dlouho, máme plné zuby. Většinou v takovém případě stačí malá změna - a ve Tvém případě nastane velká - půjdeš totiž na SŠ, do jiného prostředí, s jinými požadavky. A tak uvidíš, třeba se za pár měsíců Tvůj pohled na školu a studia promění. Na střední školu můžeš nastoupit i tři roky po ZŠ (pokud splníš náležitosti přijímacích zkoušek) - ale nebývá to zvykem. Byl bys potom o tři roky starší než všichni Tvoji spolužáci a možná by Ti to přineslo více otázek a nedorozumění, než si nyní dokážeš představit.
A pak mě ještě napadá - co bys ty tři roky dělal? Některé firmy sice nabízí brigády již od 15 let, ale většinou to bývá myšleno jako přivýdělek, nikoli jako stálá práce. A do té do 18 let věku nastoupit nemůžeš.
Držím Ti palce s rozhodováním,
Dominika
Škola
Ahoj Poradno, poslední dobou mi hrozně vadí, dělat rozcvičku na tělocviku. S učitelkou jsem to už párkrát probírala s rodičema taky. Měla bych mé rodiče požádat o terapii? Nebo neco takového? Budu ráda za odpověď. Děkuji.
Ahoj holko,
otázkou je, proč Ti tak vadí právě rozcvička? Myslím si, že protáhnout se před sportovním výkonem je důležité z mnoha důvodů (a ano, ne vždy nás to musí bavit :). Pokud je však důvod závažnější a probrala jsi ho s rodiči i paní učitelkou, věřím, že společně najdete řešení.
S pozdravem,
Dominika
Škola
dobrý den,
v posledních týdnech začínám být celkem zoufalá..
jsem v 8. třídě, takže bych pomalu měla začít řešit přijímačky..vždycky jsem chtěla jít na střední a pak na vysokou, když jsem byla malá chtěla jsem mít statek.. ale to už mě přešlo. přemýšlela jsem že by jsem šla na policejní školu, ale v posledních dnech si nejsem jistá jestli to je úplně pro mě.. chtěla bych v životě něco dokázat, něco být, chtěla bych aby kdyby se řeklo moje jméno, vědělo by se o koho jde.. taky bych chtěla cestovat, nechci být jako ostatní, kdo se usadí udělají si děti a tak skončí.. každý den chodí do prace atd. chtěla bych být něčím specialni jak jsem říkala být NĚKDO.. posledních pár dnů jsem přemyslela a říkala si že by mě mohlo bavit závodně lyžovat-lyžuju už od svých 5 let..( jakože slalomy apod.) ale nevím jak začít trénovat když nebydlím u hor.. nebo bych mohla hrát( ale nevím jestli by mě to bavilo.. jako malá jsem chodila na dramaťák a to je už dlouho..) ani nevím jak se z čr dostat do nějaké pořádné role třeba na Netflixu.. prostě bych chtěla něco dokázat. ale je tu malej zádehel a to že jsme s moji nej kamoskou chtěli na stejnou školu- policii navic jsem to uz rekla rodicum rodine kamaradum ( kdyz se ptali) a nevim jak by to rodice vzali kdybych jim řekla že bych se rada vydala mozna jiným směrem a HROZNE rada bych cestovala a třeba i pár let bydlela někde jinde..(v jiné zemi) a navíc poslední dobou me nebaví dodržovat všechny pravidla( ne zě bych je nejak porusovala ale na policejni skole by to bylo prisne možná až moc..)
a tak se ptám.. co mám dělat? neni nějaké
povolání u kterého bych prostě
někdo byla? a na jakou bych měla asi jít střední..? děkuji..
Ahoj, vidím, že ve svém věku ještě nemáš zdaleka jasno. Hodně času na přemýšlení získáš, když půjdeš na gymnázium. Tam se potom rozhodneš, jakou vysokou školu budeš chtít studovat dál. Při dalším studiu můžeš také využít nabídky studovat v zahraničí, které školy pro své žáky a studenty dostávají.
Škola
Udělala jsem strašnou věc
Ahoj poradno.
Potřebovala bych s něčím pomoct. Udělala jsem strašnou věc a ne jen jednou ale dokonce třikrát. Vždycky je to stejný problém ale já to stejně znovu udělám a ta jedna osoba to všem ve třídě vždycky řekne a já se za to nesnášim. Chci odejít na gympl teď ze sedmičky ale když ho neudělám budu muset s mojí třídou být až do deváté třídy a to bych asi nedala. Většina třídy mě za to nemá ráda a já se bojim že se to dozví máma. Prosím poraďte co mám dělat. Děkuji
Ahoj,
píšeš nám, že jsi třikrát udělala strašnou věc. Většina třídy Tě za to nemá ráda, Ty se za to nesnášíš a bojíš se, že se to dozví máma. Chtěla bys od nás poradit, co máš dělat.
V Tvé zprávě nepíšeš, co jsi udělala a tak se mi teď celá situace obtížněji představuje. Vnímám, že Tě záležitost, ohledně které píšeš, trápí a jsem moc ráda, že jsi nám napsala a svěřila se nám. Věřím, že pro každý případ, kdy jsme udělali nějakou věc, která se nám může zdát opravdu strašná, může existovat řešení. Všichni někdy děláme chyby, důležité je, jak se poté zachováme, některé věci se dají napravit. Napadá mě několik možností, co bys mohla dělat. Mohlo by pomoci svěřit se někomu ve Tvém okolí s tím, co se děje ve škole a co Tě tak trápí. Píšeš, že se bojíš, že se to dozví máma. Tak si říkám, jestli máš ve svém okolí někoho jiného, komu by ses nebála svěřit - nějakou paní učitelku ve škole nebo někoho z rodiny - sourozenec, táta, babička, teta. Myslím, že svěřit se s tím, co se děje by mohl být první krok k vyřešení a zklidnění celé situace. Také přemýšlím nad tím, jestli máte ve škole školního psychologa. Pokud ano, mohla by to být další osoba, na kterou se obrátit. Pokud nikoho takové ve svém okolí nemáš, můžeš se nám svěřit na chatu nebo lince, kde se můžeme vzájemně doptávat a jít více do hloubky (kontakty najdeš zde: https://www.modralinka.cz/).
Držíme Ti palce, abys našla podporu a pomoc, kterou potřebuješ.
Modrá linka
Škola
Nespokojenost se spolužáky, učiteli
Ahoj poradno chtěla bych se vám svěřit s pár(hodně) věcmi.Mám ve škole spolužáka (říkejme mu třeba Colombo) Colombo se poslední dobou (a ta doba trvá asi od začátku školního roku....) chová jak člověk s ADHD . A neustále se různými zvuky (vykřikuje nadávky úplně zbytečně) a prostě různými hloupostmi na sebe strhuje pozornost . Hodně mě to štve když je přestávka a on začne z ničeho nic učebnicemi bouchat do lavice . Nebo začne psát blbosti na tabuly ( a zbytečně nám tím vypisovat fixy ) a důvodu je mnohem víc. Učitele na Colomba začínající řvát když dělá něco co se normální činnosti lidského aspoň trochu intelektuálního člověka nepodobá. Jenom mi přijde že to není moc efektivní . Protože se o dalších pár minut později začne chovat stejně. Nevím co s tím mám dělat . Colombo má také jednoho kamaráda říkejme mu Napoleon . Napoleon je zvláštní kámoš pro Colomba . Protože v některých chvílích se chová stejně jako Colombo ale v některých zase Colomba sekýruje a nadává mu (když třeba dělá něco úplně nevhodného ) (Třeba drž ..... ty Coco..)a tak . A nejvíc mi vadí že tito věci nikdo neřeší jelikož když nedělají nepořádek přes celou školu tak si učitel co má zrovna dozor projde všechny třídy kromě té naší. Taky mi vadí že na naší škole nemáme školního psychologa ( i když jsme menší škola ale stejně). Na naší škole mě též nebaví hodiny s jedním učitelem a uvažuji nad tím že bych mu napsal email nebo dopis o tom je si by nemohl zlepšit jeho a obohatit je o něco víc než výklad a nacvičené testy+ nadbytečné psaní v hodinách(taky se více věnuje tomu že je se Colombo chová jak jelito místo aby se věnoval jiným žákům)jJenom si nejsem jistá je si to je dobrý nápad. Taky máme ve škole spolužáka Lotranda který vždy při hodině když třeba máme něco udělat (třeba něco změřit nebo něco udělat) tak nám řekne že jsme všichni úplní debilové a jde sám ukázat jak to pan mistr Lotrando udělá. Řekla bych ale že to krásné oslovení by už mohl upustit . A ještě poslední věc co mě trápí co mám dělat když si ze mně neustále spolužák dělá srandu ( v některých chvílích mě spíš ponižuje ale možná jsem jen citlivka ) . Myslíte si by Colombovo chování mohlo být způsobeno třeba tím že nemá dostatek pozornosti třeba doma ? Mějte tě se krásně a doufám že mě za tak dlouhý dotaz nebudete chtít zažalovat 😭 . Předem děkuji za odpověď ♥️.
Ahoj z Modré linky,
svěřuješ se nám se spoustou věcí, se kterými nejsi spokojená. Je dobře, že si hledáš způsob, jak s nimi nakládat. Obecně je důležité naučit se rozlišovat, co člověk ovlivnit může a co ne. Pokud jde o Tvého spolužáka, napadá mě, že možná se chová, jako kdyby měl ADHD postě proto, že ADHD opravdu má. A možná se stalo něco, co je pro něj příliš obtížné a neumí s tím nakládat jinak. Nepíšeš, co Ti vlastně vadí. Obtěžuje Tě jeho chování nějakým způsobem? Pokud ano a dělá něco přímo Tobě, co pro Tebe není příjemné, je potřeba obrátit se na nějakého učitele a řešit to. Jestliže je to jeho chování celkově, můžeš se i tak obrátit na učitele nebo se můžeš učit nebrat to vážné. To je pro život docela dobrá schopnost, protože v životě se občas budeme dostávat do situací, ve kterých nebudeme úplně spokojeni.
Pokud máš obavy o něj a o to, jestli je v pořádku, i v tom případě mu Ty sama asi nemůžeš pomoci jinak, než se svěřit někomu dospělému. A jestli Ti vadí, jak se k němu chová jeho spolužák, můžeš se ho zastat nebo se obrátit na nějakého učitele, kterému věříš.
Co se týká nezáživných hodin, chápu, že Tě nebaví. Jestliže je Vás ve třídě více, komu tyto hodiny nevyhovují, můžete se domluvit a řešit to společně, třeba přes vaši třídní učitelku (učitele).
Stejně tak je důležité, aby ses svěřila někomu ve škole nebo doma rodičům, pokud se k Tobě někdo chová nehezky a Ty si s tím nevíš rady. Rozumím tomu, že by sis přála, aby byl ve škole školní psycholog. Současně mě napadá, že Ty sama můžeš spolužákovi jasně dát najevo, že Ti jeho chování vadí a požádat ho, aby s tím přestal. A pokud ne, nenecháš si to líbit. A v případě, že nepřestane, je potřeba se skutečně na někoho obrátit.
Celkově píšeš o spoustě věcí, se kterými jsi nespokojená. Pokud si s nimi Ty sama nemůžeš poradit, je důležité na ně nezůstávat sama. Některé záležitosti mohou rodiče či vyučující vyřešit. S některými i oni možná mohou těžko něco udělat, ale o to důležitější je, abys mohla sdílet své pocity a necítila se být na vše sama. A v tom Tě chci opravdu povzbudit, nezůstávej sama s tím, v čem Ti není dobře.
Klidnější dny Ti přeje
Modrá linka
Škola
Nemám kamarády
Dobrý den,
nemám ve třídě žádné kamarády. Sedím o přestávkách sama a je mi to líto. Nejhorší je, když si máme sednout do dvojic nebo po skupinách. Chodím s tou třídou už od 1. třídy. Měla jsem tam jednu kamarádku, ta ale přestoupila na jinou školu :( Jsou tam ale dvě holky se kterýma jsem chodili do školky a kamarádili se. Ta první je v pohodě, ta druhá si mě moc nevšímá (docela). Ale asi si za to můžu sama ( pomlouvala jsem ji pred 4 rokama, nevím jestli to ví).
Když seberu odvahu a jdu k někomu, nebo skupince, nevím co si s ním mám povídat :( Vím, že jsem na základce a že všichni půjdeme svou cestou po základce. To bych bez kamarádů ve škole dokonce vydržela. Ale bojím se potom, co na střední? Nechci být ta ,tichá holka“. Chci si najít kamarády a bavit se (moc kamarádů nemám). Nejvíc mě štve, jak mě ve třídě podceňují, neboli jak si myslí že jsem ta ,holka, co nemluví“
Jak jim mám ukázat, že mám i , , drápky“? A jak se s nima mám víc sblížit? Co si i třeba s nima povídat, když ze sebe dělají, že jsou cool?
Děkuji předem :)
Ahoj z Modré linky,
chápu, že bys chtěla mít kamarády. To je naprosto přirozené. Není však žádná jednoduchá účinná rada, jak to udělat. Kamarády si získáváme postupně celým svým chováním. Pomáhá být milá, kamarádská. Tedy zdravit lidi kolem sebe, usmát se na ně, zeptat se jich, jak se mají, jak se jim třeba líbila hodina nebo cokoli, co se dělo. Chovat se k ostatním tak, jak by sis přála, aby se ostatní chovali k Tobě. Tolik obecně. Tedy například už do budoucna nikoho nepomlouvat, jak píšeš - to už jsi asi pochopila sama, což je moc dobře.
Na to, o čem se s ostatními bavit také neexistuje žádný recept. Zkus si dát čas a nejprve začít vnímat a poslouchat, o čem se ostatní mezi sebou baví. A pak se k nim můžeš přidat. Když budeš s ostatními mluvit o tom, co je baví, zaujmeš je. Nebo někdy naopak můžeš mluvit o tom, co baví Tebe, o čem toho hodně víš. Tím je můžeš strhnout a ukázat jim, že jsou zajímavé i jiné věci.
Konkrétněji Ti ale poradit nemůžeme, protože Tě neznáme. Zkus si tedy popovídat třeba se svými rodiči. O tom, jak si oni získávali kamarády, co si myslí, že děláš dobře a v čem máš třeba mezery. Nebo s někým ze školy, komu věříš, ať už ze spolužáků či učitelů, se školní psycholožkou, pokud ve škole máte.
Přejeme Ti prima dny a časem více kamarádů.
Modrá linka
Škola
Ahoj alíku,
mám takový problém ohledně školy. Jdou mi všechny předměty na jedničky, jsem prostě prémiant třídy. Jediné co mi nikdy nešlo, byla vlastivěda. Dříve jsem si dělala taháky abych při testu to měla správně ale učitelka se rozhodla že nás bude zkoušet i ústně. Takže já jsem úplně v pr****. Prostě zkoušela jsem se třeba učit, dělat si hezké zápisky a dávala jsem i ve škole pozor, mamka mě z toho zkoušela ale prostě vlastivěda mi nejde. Když jsme začínali s vlastivědou tak to byla pohoda (začátek byli kraje, prezident naší republiky, hlavní město Čr). Ale prostě se to zhoršilo. Co mám dělat?
Ahoj milá pisatelko,
píšeš, že Ti nejde Vlastivěda a žádáš radu. Možná by pomohlo se zamyslet, co Ti na tom tolik nejde. Nepamatuješ si data? Historické příběhy? Podle toho bych pak volila zdroj a typ učení. Bez toho je moc těžké na takovou otázku odpovědět.
Určitě by pomohlo zajít za paní učitelkou a probrat to s ní. Možná Ti poradí nejvhodnější způsob učení, doporučí třeba knížku ke čtení nebo výuková videa - to záleží, co Ti v učení vyhovuje.
Držím palce!
Dominika
Škola
Dobry den, jsem sice na jeste zakladce, ale zajimalo by me co se deje po maturitnim plesu, porad se chodi do skoly? Nebo uz do prace? A co kdyz chci jit na vysokou, to hned po maturitnim plesu jdu na vysokou?
Ahoj holko,
maturitní ples bývá časně zjara - od konce ledna až do dubna, záleží na škole. A po plese se běžně chodí do školy. Maturuje se v červnu, po maturitě je volno do druhé poloviny září, kdy začíná vysoká škola.
Hezký den,
Dominika
Škola
Jak se začít bavit s novým spolužákem?
Dobrý den Alíku a spol.
K nám do třídy přišel v září nový spolužák. On je takový tichý. Rád bych se s ním skamarádil, protože se zdá být hodný. Už jsem si s ním pár krát psal, on se na tom chatu zdá, že by se rád lépe seznámil. Ale pak když přijdu do školy, tak je takový odtažitý a odpovídá jednoslovně. Z toho jak je tichý usuzuji že se stydí. Já se pak taky stydím, protože mi přijde že mu vadím a vykašlu se na to. Jak s ním navázat konverzaci?
Ahoj z Modré linky,
máte ve třídě nového spolužáka, rád by ses s ním víc bavil, navázal kontakt. Zdá se, že o něj má zájem, ale zároveň se stydí.
Říkám si, že je od Tebe moc všímavé, že o něm takto přemýšlíš a máš chuť jej poznat blíž. Citlivě myslíš na to, co se mu asi děje. Na chatu je otevřenější, než pak v reálném povídání - změny bývají často náročné, proto je dost možné, že by ocenil kamaráda, který by mu byl nějakou oporou v začátcích. Je těžké jen tak přijít do nové třídy, ve které se pravděpodobně už všichni dobře znáte, máte tam svoje kamarády, party. Možná proto může působit zdrženlivě, tiše, pochybovat, jestli zapadne. Představuji si, že mu může dodávat odvahu, když od Tebe a od okolí celkově pocítí zájem - to, že vám není lhostejný. Přeci jen je teď už součástí vaší třídy. Napadá mě klidně začít u chatu, když Ti přišlo, že líp reaguje tam. Ve škole možná bude nějaká další vhodná chvilka, delší přestávka, společný úkol/prezentace, anebo si k němu můžeš přisednout na obědě. Můžete se pobavit o školních věcech, o zájmech - možná máš po škole nějaký volnočasový kroužek, do kterého by se mohl taky přidat, možná plánujete se třídou nějaký výlet anebo jen Ty třeba s kamarády se chystáte někam vyrazit ven a dalo by se ho taky přizvat. Přijde mi taky úplně v pohodě se ho zeptat, jak se mu vlastně zatím ve třídě líbí, co jde dobře, co mu třeba i chybí, vadí. Zkus se o něm pobavit i s dalšími kamarády ze třídy, třeba spolu vymyslíte něco dalšího. Zároveň je fajn si připomenout, že aby se dalo s druhým začít víc bavit a poznávat ho, musí se taky nechat dát poznat. Možná to bude trvat nějaký čas, uvidíte. Přála bych Ti, aby se vaše kamarádství vyvíjelo tak, jak bys rád.
Držíme palce
Modrá linka
Škola
Stres a výčitky svědomí
Ahoj Alíku, už jsem podávala jeden dotaz, kde jsem psala, že mi bude 15. Proto jsem se hlásila i na umělecké školy. Hlásila jsem se na pražskou konzervatoř, kam se se nedostala přes 1. kolo a pak, jelikož mám milou, která ale bydlí strašně daleko, tak jsem se hlásila do Plzně na muzikál, ale mám teď výčitky svědomí, jelikož mám strach že jsem vše zkazila a mrzí mě, že pokud se tam nedostanu, tak se se svou milou neuvidím každým dnem jen mou vinou. Omlouvám se, že otravuji s tak otravným a zbytečným problémem, jen mě tento pocit dost užírá a nejednou jsem brečela po noci kvůli tomu.
Předem děkuji za odpověď
Jackie
Ahoj Jackie,
svou zprávou nás určitě neotravuješ, Tvůj problém není zbytečný, chápu, že je to pro Tebe důležité a těžké. Je mi líto, že ses nedostala na konzervatoř, kam ses hlásila. Umím si představit, že i to mohlo podpořit strach, že se nedostaneš na muzikál. Nedáváš nám konkrétní dotaz, chápu Tvou zprávu tak, že jsi potřebovala sdílet, jak se cítíš. V odpovědi Ti mohu nabídnout, co mě napadalo při čtení Tvé zprávy, třeba Tě něco z toho zaujme.
Připadá mi v pořádku, že máš strach, jak zkouška dopadne. Pokud nám o něco jde a moc to chceme, takové pocity jsou na místě. Čekání na výsledek někdy může být nekonečné a myšlenky se v hlavě víří. Zaujalo mě, jak píšeš, že pokud by ses tam nedostala, neuvidíš se se svou milou jen svojí vinou. Chci Ti říct, že v životě se setkáváme se situacemi, kdy není jen v naší moci ovlivnit, jak to dopadne. I pokud jsi dala do svého výkonu všechno, spoustu dalších okolností nemůžeš ovlivnit - kolik lidí se hlásilo, jak dobré byly jejich výkony, co se líbilo komisi nebo třeba i svou případnou nervozitu. Chci Tě podpořit, abys k sobě byla laskavá a zaměřila se na to, co se Ti povedlo. Zkus si třeba i představit, co bys řekla své kamarádce, kdyby se Ti svěřila s podobnou situací. S nepříjemnými pocity může pomoci přijmout je tak, jak jsou, nebránit se jim, protože jsou v pořádku. Můžeš se i sama sebe zeptat, co by Ti pomohlo uvolnit se. Co Ti jindy v náročné situaci pomohlo? Třeba nějaký koníček? Můžeš se také svěřit blízké osobě, které věříš, sdílení často ulevuje. Zároveň mě napadá a věřím, že spolu se svou milou můžete vymyslet, jak případnou situaci zvládnout. Právě takovéto „zkoušky“ jsou to, co vztah a důvěru v něm prohlubují a utvářejí.
Držíme Ti palce,
Modrá linka
Škola
Zdravím všechny, v budoucnu po střední škole, bych chtěla jít studovat na VOŠ (vyšší odbornou školu) a zajímá mě jestli si můžu podat na VOŠ přihlášku, když budu na střední v posledním ročníku, ve kterém mě bude čekat maturita, která je potřebná pro studium VOŠ. Nebo je to možné až po úplném ukončení střední školy, děkuji.
Ahoj,
VOŠ jsou tu pro studenty, kteří chtějí po SŠ dosáhnout vyššího vzdělání a nechtějí jít na vysokou školu. Takže ano, přihlášku si můžeš podat už ve 4. ročníku SŠ - po ukončení maturity se pak na VOŠ posílá maturitní vysvědčení - bez něj není možné do studia studenta přijmout.
Studium tak může být návazné - v červnu ukončíš SŠ a v září (říjnu) nastoupíš na VOŠ.
Hezký den,
Dominika
Škola
Dobrý den, chci se zeptat, zda bych mohla být učitelkou v MŠ, pokud bych měla vystudované kombinované lyceum s humanitním zaměřením. Mezi hlavní předměty v tomto zaměření patří pedagogika, psychologie a sociální práce. Možnosti uplatnění po ukončení jsou ve výchovně vzdělávacích, právních a sociálních institucích. Vyučuje se zde i filozofie, mediální komunikace, výtvarné činnosti, hudebka. Ptám se proto, protože jsem dohledala pouze to, že učitelkou v MŠ může být ten, co má vystudovanou SŠ předškolní a mimoškolní pedagogika, ale už jsem nedohledala, jestli bych mohla být učitelkou v MŠ i s tímto oborem. Podle mě jsou tyto obory skoro identické. Měla bych se i případně zeptat přímo té školy? děkuji.
Ahoj milí pisatelko,
na první dobrou bych Ti odpověděla, že lyceum s humanitním zaměřením nemá zaměření pro předškolní pedagogiku a požadované vzdělání na něm tak nezískáš. Protože ale je dnes různost středních škol opravdu velká, doporučovala bych Ti obrátit se skutečně přímo na konkrétní lyceum, na webu jistě najdeš kontakt na studijní oddělení / kancelář školy.
Měj se hezky,
Dominika
předchozí | 123456789 | další |