Alík radí dětem

Na otázky odpovídají
pracovníci Modré linky, psycholožka BáraV, poradenské centrum Locika, projekt Sbarvouven.cz, NL pro odvykání, student práv Yaboiii, MVDr. Přemysl Rabas, Škola Vitae, vědecký novinář Pragmatik a správci. Občas odpovídá i sám Alík.
Dotazy mohou pokládat pouze děti mladší 15 let.
Škola
Moje třída mě teď nemá moc ráda
Ahoj Alíku, moje třída mě nemá momentálně moc ráda... asi týden zpátky jsem trefil naší třídní učitelku kružítkem do nohy (Omylem), co mám dělat??? Předem děkuji za odpověď
Ahoj z Modré linky,
přijde Ti, že Tě teď třída nemá moc ráda. Myslíš, že je to proto, že jsi omylem trefil kružítkem učitelku. Je mi líto, že se to stalo. Píšeš, že to bylo omylem a to mi přijde moc důležité. Bohužel, se stanou někdy i takové nešťastné náhody, které vůbec nemáme v úmyslu. Nevím přesně, jak to probíhalo a možná ani Ty nevíš, jak je možné, že se to tak sešlo. Už se to ale stalo a teď záleží, co se s tím dá dělat dál. Říkám si, jestli jsi měl prostor k tomu se paní učitelce omluvit a říct nahlas, že to bylo neúmyslně. Můžeš se k tomu i vrátit zpětně, za paní učitelkou zajít anebo využít začátek hodiny, a vysvětlit spolužákům, jak to bylo. Nikdy není na ujasnění a omluvu pozdě. Zároveň Tě chci povzbudit, ať tomu dáš čas. Je to teď asi čerstvé, tak si to asi dobře pamatuje víc spolužáků, po nějakých dnech to už nebude tak aktuální. Nevíme, jestli je to ten opravdový důvod, proč je k Tobě teď třída uzavřenější. Pokud máš k některému spolužákovi/učiteli blíž, zkus se mu s tím, že Ti to tak přijde, svěřit a řekne Ti svůj pohled. Možná bude mít další nápady, jak věci urovnat. Nemusíš na to být sám.
Držíme palce, ať zažíváš ve třídě zase hezčí dny.
Modrá linka
Škola
Sestřenice se bojí učitelů
Ahoj sestřenice se strašně bojí učitelů. Chodíme spolu do školy a teď je v 1 třídě. Myslíte že existuje fobie z učitelů??? A jestli ano dá se nějak léčit??
Ahoj z Modré linky,
fobie vlastně znamená strach. Není úplně důležité, jestli má Tvá sestřenice fobii z učitelů, každopádně to zní tak, že má strach a že se ve škole necítí dobře. Pomoci jí mohou rodiče tím, že si s ní o tom, čeho přesně se bojí, budou povídat. Dají jí možnost mluvit o tom, co ve škole prožívá, jak se tam cítí, co je pro ni těžké a co je naopak fajn. A pokud by to nepomohlo, mohou se obrátit třeba na školní psycholožku(psychologa), pokud na škole je, nebo na pedagogicko-psychologickou poradnu. Můžeš jejím rodičům klidně ukázat tuto naši komunikaci, aby věděli, co a jak.
Přejeme Tobě i sestřenici prima dny.
Modrá linka
Škola
Jet nebo nejet na hory se školou?
Ahoj Alíku,
Mám zase jeden dotaz. V zimě máme jet se školou na lyžák. Ale já nevím jestli se mi chce nebo nechce. Protože :
- je to strašně drahé
- učitel nám řekl že ti co umí lyžovat, budou pomáhat těm co se to učí
- nevím, jestli chci jet na lyžák se školou nebo na dvoudenní soustředění s lyžařským oddílem
- zase si říkám že už to víckrát nezažiju
- na pokoji nechci být s jednou osobou
- naši třídu moc nemusím (ale zase chci hrát městečko Palermo atd.)
- ve skupince máme být s těma co se neumí ani rozjet a jedou v ,,pizze"
Nevíš jak se mám rozhodnout??? Děkuji ti za odpověď
Ahoj z Modré linky,
chápu, že přemýšlíš o tom, jestli jet na hory nebo ne. Málokdy je nějaká situace buď úplně skvělá nebo úplně špatná. Většinou v ní je jak něco, na co se dá těšit, tak i něco, na co se úplně netěšíme. Rozhodnout za Tebe však nemůže nikdo jiný, protože je to Tvůj život a tu situaci budeš prožívat právě Ty. Můžeš si klidně na nějaký papír napsat to, na co se těšíš a také to, co se Ti nelíbí. Když ten seznam uvidíš před očima, může Ti to rozhodnutí usnadnit. A také o tom všem můžeš mluvit třeba s rodiči nebo spolužáky či jinými kamarádkami. Když budeš nahlas mluvit o tom, co Tě láká a co naopak ne, opět si můžeš více uvědomit, co vlastně opravdu chceš.
Prima podzimní dny Ti přeje
Modrá linka
Škola
Nechci na lyžák
Ahoj Alíku
Cítím se bezradně a potřebuju něčí pomoc, předem ti děkuju za vyslechnutí :))
Mám problém že mě rodiče nutí abych jela na školní lyžařský výlet, v minulosti jsem z školníma výletama měla jen špatné záčitky a tenhle navíc nepojedou ani mojí kamarádi. Rodičům jsem se snažila vysvětlit že nerada trávím čas se spolužáky, že tam budou učitele kteří mě nemají rádi a že budu muset bytzna pokoji s otravnýma holkama které mají nemají rády... Rodičům je to však jedno, pořád mi říkají že se potřebují socializovat a že se mám soustředit na lyžování protože mě to přece baví (když se tam mám s kým bavit tak i jo)... A odmítají pochopit že lyžovat se školou je úplně jiné než s kamarády. Vždycky když se o tom bavíme a řeknu že tam nechci jít začnou na mě řvát a říkat že tomu musím dát šanci, i když podle mě jsem takovým výletům dala dost šancí a už vím jak to zkončí. Ještě mi říkají že je to normální jezdit na výlety a že jenom exoti by tam nejeli, ale to je mi jedno nezáleží na tom jestli je ztrapním, já tak strašně nechci jet... Jenom když na to myslím začne mi být špatně. Mojí kamarádi mi říkají že se mám dál s rodiči hádat, ale já se jich začínám bát, bojím se že když se budu hádat, řeknou mi že se nemůžu vidět s kamarády, nebo že nemůžu chodit ven, nebo něco jiného... Připadám si tak bezradně, žádná možnost nemá dobré řešení, buď přinesu peníze na lyžák a budu muset vytrpět týden pekla bez kamarádů kde na mě řvou učitelé protože nejsem sportovní typ a kde se mi budou smát spolužáci, nebo ty peníze nepřinesu a rodiče se na mě strašně naštvou, chci jenom aby pochopily proč to pro mě tolik znamená a že je to stejně jenom týden a nic by se nestalo kdybych prostě normálně chodila do školy, začala jsem i uvažovat že bych si zlomila nohu abych nemusela jet ale to by rodiče poznaly že jsem to udělala naschvál...
Prosím pomož mi, vůbec nevím co mám dělat a je mi z toho blbě, ty peníze mám přinést do 16 listopadu...
Děkuju za vyslechnutí
Ahoj z Modré linky,
z Tvých řádků čtu, že opravdu nechceš jet na lyžák. Rozumím tomu, že chceš rodiče přesvědčit, abys jet nemusela, když se Ti tam nechce.
Na druhou stranu rozumím i Tvým rodičům, že se snaží, abys zapadla mezi své spolužáky, navazovala vztahy a nevyčleňovala se. Věřím, že to rodiče myslí dobře. Jsou situace, kdy je pro lidi těžké se dohodnout a shodnout, kdy mají na věc jiný názor. Proto je důležité spolu mluvit a vzájemně si naslouchat. Tím nejdůležitějším cílem komunikace není vždy dosáhnout toho, co si přejeme, ale vyjadřovat své pocity, potřeby a přání a naslouchat pocitům, potřebám a přáním ostatních. Přála bych Ti, aby rodiče skutečně dokázali vnímat, co jim říkáš, a mluvit s Tebou o tom, jak se ve třídě cítíš. A hlavně o tom, jak by ses ve třídě mohla cítit lépe. Je fajn, že máš kamarády, avšak ve třídě trávíš hodně času a bylo by proto hodně přínosné, kdyby ses tam cítila dobře. Jestli začít budovat dobré vztahy i se svými spolužáky na horách nebo postupně během školního roku, to si potřebujete domluvit s rodiči. Můžete klidně spolu zajít i ke školní psycholožce (psychologovi), pokud ve Tvé škole je. Nebo vše můžete spolu probrat s Tvou třídní paní učitelkou.
Chci Tě tedy povzbudit, abys zkusila se svými rodiči mluvit nejenom o tom, že nechceš jet na hory, ale hlavně o tom, proč, o tom, jak se ve třídě cítíš, jak bys mohla se spolužáky vycházet lépe, co se to děje, že Tě učitelé nemají rádi, jak píšeš. Protože, pokud se budeš ve škole cítit lépe, budeš si moci lyžák či výlety opravdu užít, a ne se kvůli nim trápit. Můžeš jim klidně ukázat i tuto naši vzájemnou komunikaci. Nebo se můžeš na psycholožku (psychologa) nebo někoho ve škole, komu věříš, nejprve obrátit Ty sama a popovídat si o tom, jak s rodiči mluvit.
Držíme Ti palce, aby se Ti ve třídě a se spolužáky dařilo lépe.
Modrá linka
Škola
Ahoj Alíku, potřebovala bych pomoc ohledně přijímaček. Češtinu a matiku se pokusím nějak zvládnout a naučit, ale na obě střední školy kam chci se dělají i fyzické testy. Potřebovala bych poradit jak začít trénovat na shyby, 1000 m a 800m?
Ahoj,
jestli tvému dotazu správně rozumím, ptáš se, jak začít trénovat na fyzické testy u přijímacích zkoušek. Bohužel nejsem tělocvikářka, a tedy ani odbornice v tomto tématu. Doporučila bych Ti s požadavky na přijímací zkoušky zajít za Tvým učitelem / učitelkou tělocviku. To bývají ti praví k tomu, aby Ti pomohli s přípravou. Znají totiž prostředí takových testů, navíc vidí na hodinách, jak a co Tobě samotné při tělocviku jde.
Držím Ti u přijímaček palce! :)
Dominika
Škola
Dobrý den,
poslední dobou mě trápí moje výkony v matematice. Chodím do deváté třídy a matematika mě hodně baví. Jen mi dělá starosti, co se poslední dobou děje. Dostala jsem trojku a to jen proto, že jsem počítala něco jiného, než chtěli, potom dvojka - byla to podobnost trojúhelníků, já to chápala, postup jsem měla dobře, jenže ve výsledku jsem zapomněla zapsat desetinnou čárku, tak jsem dostala za 3. Prostě mi vychází 2,57 kvůli tomu, že jsem udělala samé takové blbé chyby. Nevím, co mám dělat. Chtělo se mi jednu hodinu se vybrečet na záchodech. Já to chápu, ale najednou takováhle pitomá chyba. Nejsem moc zvyklá na špatné známky, jsem jedničkářka. Hodně žárlím na jednu kamarádku, ta udělá postupovou chybu a má i stejnou známku jako já. Nechci své rodiče zklamat a pokazit si průměr.
Ahoj milá pisatelko,
píšeš, že Ti několik chyb pokazilo známku. Myslím, že do pololetního vysvědčení, které se píše pak i dál na přijímací zkoušky, je ještě dost času si průměr opravit. Rozumím ale tomu, že tě trápí, že kvůli hloupé chybě máš horší výsledky. Poradila bych ti promluvit si o tom s tvojí paní učitelkou / učitelem. Říci jí / mu přesně to, co jsi napsala do dotazu. S trochou porozumění se jistě domluvíte, jak je možné si průměr známek vylepšit.
Držím Ti palce,
Dominika
Škola
Dobrý den, poradno.
Mám dotaz ohledně toho, že mám doporučení PPP (pedagogicko psychologické poradny) na přijetí k přijímacím zkouškám a na školu, pomohlo by mi to, i když bych šel na učiliště?
Ahoj milý pisateli,
bohužel z Tvého dotazu úplně nerozumím, na co přesně se ptáš. Obecně mohu odpovědět, že máš-li z PPP jakékoli doporučení, budou ho muset vzít v potaz všechny školy (bez ohledu na jejich zaměření).
Měj se hezky,
Dominika
Škola
Ahoj, poslední dobou mám takový problém. Od té doby, co jsem nastoupila do sedmé třídy (letos) se ztížilo učení. Vlastně už loni všichni pociťovali jakousi změnu. Najednou se musel člověk více učit (v mém případě hlavně na testy.) Jenže nebylo to ještě v takové míře, nejspíš tím, že s dalším ročníkem se učení ztěžuje a snad i proto, že byla nějakou dobu distanční výuka. Jenže letos se všechno trochu změnilo...
Přibyli nám tři předměty: němčina, chemie a povinně volitelný předmět. Němčina je velice jednoduchá, protože rodiče mluví plynule německy a proto se slovíčka snáz naučím. Chemie je trochu těžší, ale nechala jsem se dobrovolně vyzkoušet a dostala jsem jedničku. Menší problém je v PvP. Na první pololetí jsem si zvolila Audio video. Zprvu jsem se velice těšila, filmy byly vždycky moje. Jenže my teď upravujeme spíše fotografie a já sbírám jedničky za aktivitu. Jenže když máme třeba upravit fotky na známku a já dostanu třeba 2 nebo 1-, tak si hned říkám: tak tady je nějaká chyba. Na předmět tedy chodím víceméně ve strachu, co bude. Na rozdíl od ostatních, kteří někdy dostanou 5 za neodevzdaný úkol můžu být ráda.
Asi se vám to bude zdát jako prkotina, ale já jsem nikdy nedostala 5 ani 4. Málem bych ji ale měla v 1. třídě, když jsem ve slabikáře nevěděla, kde čteme, protože jsem byla rychlý čtenář a četla jsem si příběh napřed. Učitelka si ji poznamenala na papírek spolu s dvěma dalšími kluky, jenže tu 5 jsem ze záhadného důvodu nedostala. V té době byly ještě papírové žákovské, nikde tam však zapsaná nebyla. A podruhé málem letos, když jsme měli rýsovat trojúhelník, který se mi napoprvé nepovedl, ale jelikož ho měla celá třída vyjma 3 lidí špatně, dostali jsme možnost opravy, ze které jsem dostala jedničku.
Můj nejhorší průměr je nyní z fyziky, 1,50. Když to řeknu ostatním, tak mi strašně závidí, protože jsou rádi, když dostanou 4. To já bych nemohla, protože bych se propadla hanbou.
O svých problémech si nemůžu s nikým popovídat, protože to všem přijde jako prkotina, co oni by dali za moje známky. Vždy když mi přijde na bakaláře jednička, tak rodiče řeknou, kdy už dostanu nějakou pětku. Moje mamka, když byla malá, tak dostávala za 5 peníze. Myslím, že kdybych nosila 3 a 4, tak by jim to nevadilo, protože jejich známky byli dosti podobné.
Taky vůbec jsem vůbec nebyla zrozena pro skupinové práce, protože my máme v přírodopise takový projekt, že si máme o prázdninách vypůjčit mikroskopy a lupy, vybrat si z určených úloh a pokud chceme dostat na vysvědčení 1, tak musíme zpracovat 4 protokoly a v každém pololetí odevzdat 2. Pro 2 stačí pouze jeden a ten, kdo neodevzdá nic, tak skončí s trojkou. O těchto prázdninách jsem byla ve skupině s mými dvěma spolužačkami, ale většinu práce jsem dělala já, fotila plže, natáčela videa o hmyzu a dnes jsem z toho sestříhala film. Ony mi poslali 3 fotky páskovek. Jedna z nich je docela dost líná, nikdy nic nechce dělat. A ta druhá se řídí programem jejích rodičů, kteří nedělají nic jiného, než ji 24/7 tahají k babičce. Proto jsou pokusy o to, zda-li by k nám nemohla přijít většinou odbývané odpovědí: My musíme k babičce. Jejich babička není nijak nemocná ani postižená, sama jsem u ní kolikrát byla, umí výborně vařit, jen jsou prostě příliš izolovaní. To je možná důvod, proč si radši dělám všechno sama, včetně těchto protokolů. Sice to je skupinová práce, ale já už jsem přestala důvěřovat. A radši si to udělám sama včas, než s nimi pozdě.
Protokoly na příští pololetí nemám ani započaté, musím nad nimi každým dnem a nocí přemýšlet a když si řeknu: Jsou to jen známky!, tak to nejde. Chtěla bych jít na nějakou uměleckou nebo hereckou školu, ale bojím se, že mi tam třeba řeknou: Máte dvojku, takže vás nevezmeme! Vím, že je to prkotina, ale podle mě jsou známky klíčem, které otevírají dveře.
Chci se moc omluvit za přespříliš dlouhý dotaz, že se ním musíte zabývat, ale já opravdu nevím jiného východiska a mluvit o tom s učiteli mi přijde trapné...
Ahoj milá pisatelko,
z Tvého dotazu chápu, že do školy chodíš s obavami, že dostaneš špatnou známku. Zatím se ale tak nestalo. Otázkou tak zůstavá, proč se tak bojíš, že bys mohla v nějakém učení neobstát.
Možná tě to překvapí, ale podobné pocity někdy zažil téměř každý z nás. Z mnoha důvodů máme jaké lidé pocit, že musíme být perfektní a nikdy nemůžeme selhat. Mnohdy až časem se s tím naučíme pracovat a ve svém životě objevíme hodnoty a priority, které jsou pro nás opravdu důležité.
Nemusíš se obávat, že by tě kvůli pár špatným známkám nevzali na střední školu (ať už si vybereš jakoukoli). Zároveň je zcela pochopitelné, že jsou pro Tebe známky nyní hodně důležité.
Pokud bys i v budoucnu měla pocit, že tě nepříjemné pocity hodně ovládají, doporučuji ti obrátit se například na linku bezpečí. Tam můžeš najít vyškolené psychology, kteří ti pomohou se s nepříjemnými pocity v danou chvíli vyrovnat. Možné je také vyhledat výchovného poradce nebo školního psychologa u vás ve škole, i oni s takovými věcmi umí poradit. Je vždy lepší, pokud taková témata můžeme řešit napřímo, popovídat si (po telefonu nebo osobně).
Co se týče skupinové práce, i s tím se bohužel ve svém životě běžně potkáme. Někdo je línější, někdo aktivnější. A často se stane, že ti línější mají „výhodu“, protože to za ně práce někdo udělá. Máš ale vždy možnost se rozhodnout: práci za ně neudělat a nebo se svěřit s průběhem práce učiteli / učitelce. To už je na tobě, jak se k jejich přístupu postavíš. Možná bude stačit, když si o tom promluvíš přímo s nimi, třeba jim dojde, že nechávat práci na tobě není úplně fér
Měj se hezky,
Dominika
Škola
Dobrý den, už dlouho mě trápí moje spolu sedící ve škole v lavici (holka 13 let) neustále mluví o tam jak se těší až si po škole koupi vapo a půjde spát s jejím klukem. Mluví o tom každý den až moc, je mi to neprijemne, ale nedokážu ji říct až prestane, protože se bojim, že mě začne sikonavot. a pomáhat jo s jejími problémky a pomáhat ji při testech je dost otravné. Také se neučí a když ji neporadim a dostane horší známku jak 2 tak na mě začne řvát. Co s tím mám delat? Učiteli jsem to řekla a rodiče jsou nyní pryč takže s tím nic neudělají. Předem děkuji za odpoved
Milá dívko,
svěřuješ se poradně s tím, že ti je nepříjemné chování tvé spolu sedící ve škole. Vadí ti také to, že stále požaduje, abys jí pomáhala s učením a pokud se jí nedaří, tak řve na tebe. Z toho, co píšeš, je patrné, že tě ta kamarádka dost využívá. Jak tím sdílením „co bude dělat se svým klukem“, potřebuje tě jako posluchače. Upřímně se domnívám, že to bude sotva pravda, že se nejspíš především vytahuje a chce být zajímavá. Tak tím, jak po tobě požaduje, abys jí pomáhala s učením. Ideální by bylo kdyby vás učitelka mohla rozesadit. Mohla bys počkat až se vrátí rodiče a společně s nimi zajít za učitelkou, situaci jí znovu vysvětlit a požádat o přesazení. Další, čím si můžeš pomoci, je to, když budeš na svou spolusedící minimálně reagovat. Můžeš dělat, že neslyšíš, nebo, že se zabýváš něčím jiným, když ti začne vyprávět. Začni se víc ty sama bavit s někým jiným a věnuj mu pozornost. Nebo si ber do školy knížku a ve volném čase si čti. Prostě hledej různé způsoby jak jí nevěnovat pozornost. Ideální by bylo jí to říci otevřeným způsobem, že tě to, co říká nezajímá a nechceš se zabývat tím, že ona není připravená na výuku. Máš na to plně právo a nikdo tě nemůže nutit, abys pro něj dělala to, co děláš pro tu kamarádku. Dáváš jí hodně své energie, a to je to, co ona umí využívat. Zkus víc chránit sebe sama a své hranice, šetři svou energii pro to, co máš ráda a co chceš dělat ty. Pokud máš obavu, že by ti takto otevřený způsob jak jí odmítneš věnovat pozornost přinesl další problémy s ní, tak zvol takový ten nenápadný způsob. Prostě věnuj pozornost něčemu jinému a jí dej najevo, že jsi „zaměstnaná“ něčím jiným. Uvidíš, že jí to po čase přestane bavit, protože nebude dostávat to, proč to dělá, tedy energii tvé pozornosti. Pokud by tě kvůli tomu začala šikanovat, tak neváhej a oznam vše své učitelce.
Přeju ti ať se ta situace brzy zlepší. Poradce Centra Locika
Škola
Stres ze školy, spolužáků, časté nemoci,...
Dobrý den, ahoj všem. Nevím co mám dělat. Mám hrozný stres a úzkosti ze školy. Chodím do 9. třídy. Mám hrozný stres z učitelů, testů, ústních zkoušení a všeobecně ze školy. Bojím se, že řeknu třeba hloupost před třídou, nebo že nebudu vědět. Páč nás ve škole učí ať nechybujeme, přitom je to lidské. Ve třídě ani mimo školu nemám žádné kamarády a zažila jsem hodně pomluv, podrazů a tak. Měla jsem se stěhovat do jiného města a tam chodit do školy, kde, když jsem tam navštívila svoji budoucí třídu, tak jsem byla tak šťastná jak nikdy jindy, neměla jsem žádný stres a moc jsem se těšila až se přestěhujeme a já tam začnu chodit. No, nepřestěhovali jsme se, kvůli nevěře bývalého partnera mojí sestry. Takže jsem zůstala ve městě které z celého srdce nenávidím a chodím do školy, kterou ještě víc nenávidím a nic jsem tady nikdy dobrého nezažila, akorát samá traumata. Ve třídě si ze mě dělají srandu (jsem totiž často nemocná a já s tím bohužel nic neudělám, ačkoliv jsme s mamkou jezdily po všech nemocnicích, měly různé konzultace s primáři, mám za sebou několik vyšetření i magnetickou rezonanci, snad možná i dvakrát), furt o mě mluví že simuluji, že mi snad mamka falšuje papíry abych nemusela chodit do školy a asi si myslí že jsem snad z nějaké mafie, či cosi. Vždycky se dozvím že se třeba na mě nějaký učitel zeptal a oni se začali smát , že už nikdy do školy nepřijdu a dokonce chodili za učiteli, a vykládali o mě samý nesmysly, že si vše vymýšlím a tak. Taky že jim vadí že nechodím do školy, že by taky chtěli být doma. Prosím, fakt prosím, tak si buďte doma, když o to tak stojíte. Mějte ty hrozné bolesti krku, nekonečné migrény, buďte tak slabí, že nic nezvládnete, nic Vám nebude pomáhat, budete brečet bolestí ( a to mám opravdu vysoký práh bolesti), jezděte celý dny po doktorech, do toho se vypořádejte s psychickou nepohodou, kvůli zdravotnímu stavu a s tím pocitem, že víte, že Vám nejde nějak pomoci, pozorujte svojí nešťastnou mamku a ještě do toho všeho se učte a snažte se normálně fungovat, no prosím. Co já bych dala za to, abych byla zdravá, normálně fungovala, měla kamarády. Už se tak trápím s tímhle zdravotním stavem tak od 5. třídy a každým rokem je to horší. Tomuhle nepomáhá že nemám dobrý kolektiv ve třídě, podle mě, kdyby byl, tak na tom nejsem tak špatně. Byla jsem dvakrát v nemocnici, jednou pro mě jela i sanitka, protože hrozilo udušení. A ještě ve 4. třídě začaly pomluvy a tak, ale to by bylo na dlouho. Teď jsem opět doma, už dva týdny a ps ( vždycky když jsem nemocná, tak jsem úplně na pohodu, skončila i 2, 3 měsíce doma). ještě do toho, musím mít hezké známky na vysvědčení, protože se posílá na střední školy a k tomu pak příprava na přijímačky a přijímačky samotné. Toho učení je spousty, a poslední dobou už vůbec nevidím žádný smysl proč se učit. Je to k ničemu, kdyby nás ve škole učili důležité věci do života, různé věci v praxi a tak. Nemám ani žádnou motivaci a to bych tady mohla ještě dlouho vypisovat další faktory, proč nemám motivaci. Nevím co mám dělat, psycholožka mi opravdu nepomůže, pomohlo by mi jenom aby nebyla škola, nebo kdyby nás učili důležité věci, nebo přestup na jinou školu, ale tady jít na jinou základku ve městě bych si fakt nepomohla, když u nás jsou všude samý individa. Chtěla jsem tohle ze sebe dostat ven a neměla jsem komu, tak snad nevadí, že jsem to napsala sem.
Ahoj,
pozorně jsem si přečetla Tvůj dopis a vnímám, že je toho hodně, co Tě nyní trápí. Stresuje Tě škola a zkoušky, spolužáci se o Tobě nevyjadřují hezky, často býváš doma nemocná, Tvoje mamka je nešťastná, nevidíš smysl v učení. Uf, to je tedy opravdu mnoho trápení pro 14letou dívku. Nepokládáš nám konkrétní otázku, píšeš, že jsi to ze sebe chtěla hlavně dostat ven. To je úplně v pořádku, oceňuji, že pro sebe hledáš podporu.
Úplně rozumím tomu, že s tím vším, co prožíváš ztrácíš motivaci učit se. Máš pravdu, že školství bývá někdy velmi zaměřeno na chybu a to může být demotivující. Když navíc nemáš dobrý kolektiv spolužáků, chápu, že to tam nemáš ráda. Ve škole nebo v práci obvykle trávíme velký úsek dne. Potřebujeme se tam cítit alespoň trochu dobře, aby se tam dalo fungovat. Není v pořádku, aby se k Tobě spolužáci takhle chovali a dělali si srandu z toho, že jsi nemocná. Napadá mě, jak se k tomu staví učitelé. Zmiňovala jsi, že se spolužáci uchechtávají, když na Tebe přijde řeč, možná si toho učitelé všímají. Říkám si, že je v pořádku za někým z učitelů, komu věříš, zajít a svěřit se, jak Ti mezi spolužáky je. Oni jsou povinni podobné situace ve třídě řešit a nenechat to být. Tohle opravdu není dobrá atmosféra a dokonce Tvé časté nemoci mohou se stresem ve škole i souviset. Psychika je s fyzickým zdravím provázaná a někdy se děje, že tělo při přetížení dává signál, že je toho na něj moc a onemocní.
Přemýšlím také nad tím, jak to máš s podporou doma. Zmínila jsi mamku, která je nešťastná. Nepíšeš o tom víc, nevím, co se děje. Umím si představit, že možná s ní o tom mluvit nechceš, pokud je sama nešťastná, nechceš jí možná přidávat starosti. Chci Tě však podpořit v tom, abys pomoc doma vyhledala. Domov je místo, kde se máme cítit bezpečně, je to naše zázemí, kam se můžeme uchýlit, když věci nejdou, jak bychom chtěli. Tví rodiče mají dokonce povinnost zajímat se o Tvou psychickou pohodu, podobně jako o tu fyzickou. Moc bych Ti přála, aby ses mohla o svých trápeních s mamkou pobavit. A kdyby ne s ní, je tam možná někdo jiný? Táta, sourozenec, nebo někdo jiný příbuzný, komu věříš? Pokud by nikdo takový nebyl, myslím, že by Ti velmi mohl pomoci psycholog. Psala jsi, že myslíš, že Ti nepomůže, zajímalo by mě, proč si to myslíš. Možná máš nějakou předešlou zkušenost? Každý psycholog pracuje trošku jinak a nemusí Ti každý sedět. Pokud bys našla toho správného, může Ti pomoci vyznat se sama v sobě a naučit Tě, jak zvládat stres ze školy. Máš právo nebýt na to sama. Vnímáš, že by Ti možná pomohla jiná škola. Pokud by už nebylo jiné východisko, i to je cesta. K tomu je však potřeba promluvit s mamkou. Věříme, že k tomu najdeš odvahu.
Držíme Ti palce.
Modrá linka
Škola
Ahoj Alíku, potřebuju pomoc. Mám mít do školy výklad a já vůbec nevím o čem mám mluvit. Máme to mít na minutu a půl 😕
Ahoj milá pisatelko,
píšeš, že si nevíš rady s domácím úkolem. V takovém případě bych Ti doporučila, aby ses podívala do svých zápisků z hodiny, kde byl úkol zadán, do učebnice nebo se zeptala ještě jednou paní učitelky či spolužáků. Co je to výklad popisuje také článek zde: https://www.pravopisne.cz/2019/01/slohovy-utvar-vyklad/ I ten můžeš bezpečně použít. Pokud je Tvůj dotaz směřován k tomu, že víš, co je výklad , jen nevíš téma, pak můžeme zkusit metodu zvanou brainstorming. Zkus si vzít bílý papír a tužku. Polož si otázku: Co by mě zajímalo? O čem bych si chtěla něco zjistit? A sepiš si, co tě napadne. Nakonec ze seznamu vyber věc, o které si myslíš, že by sis zvládla informace zjistit (na internetu, v encyklopedii). A je to - máš téma. Pak už jen zbývá si informace dohledat, sepsat si osnovu a pustit se do výkladu.
Snad jsem pomohla! Držím ti moc palce, ať se ti tvůj výklad dobře píše :)
Dominika
Škola
Dobrý den, mám další dotaz.... Ve škole chodíme na angličtinu 7. a 6. třída... Učitelka na angličtinu měla minulý rok (teď 6. Třídu ) jako třídní... Pořád je chválí a říká ..... Podívejte se na šesťáky jk dobře umí anglicky a takhle pořád.. taky se jim věnuje vìc než nám... Vadí mi to strašně.. Co můžu v tuhle chvíli dělat?
Děkuji za odpověď
Ahoj milá pisatelko,
z Tvého dotazu cítím, že možná cítíš neférovost v přístupu paní učitelky k různým žákům / třídám. To je ošemetná situace a naprosto rozumím tomu, že Ti to vadí. Co můžeš udělat je pohovořit o tom s někým jiným ze Tvých učitelů. S někým, komu důvěřuješ. Na škole bývá výchovná poradkyně nebo školní psycholog, i ti by Tě mohli vyslechnout. Promluvit si o tom můžeš i doma s rodiči, oni pak mohou ve škole vhodnou osobu kontaktovat (např. vedení školy).
Pokud máte ve škole schránku důvěry, neboj se využít i tu.
Držím Ti palce, ať se Ti podaří najít řešení,
Dominika
Škola
Ahoj,
Letos jdu do 6. třídy a tak mě napadlo udělat změnu. Jelikož do 6. třídy nejdou některé děti (změnily školu nebo šli na gympl) a některé přijdou (z jiných škol) tak mě napadlo se změnit. Protože budu mít nový kolektiv, nikdo nebude znát moji "historii". Chtěla bych se změnit v několika věcech, jako např.: Styl oblékání, chování, vzhled atd. Styl oblékání jsem změnila, chování taky. Jako vzhled myslím barvu vlasů, make up aj. Barvit vlasy si budu, mamka s tím souhlasila (ne natrvalo, taková barva prý vlasy ničí, jenom barvícím šamponem, který vydrží tak týden, max dva). Avšak docela se bojím co na to řekne okolí (třeba učitelky ve škole, v hudebce ale třeba i třída). Ve škole barvení vlasů zakázané nemáme, toho se nebojím. Ale reakce ostatních jo. Bojím se, aby mě ve škole nešikanovali (šikanu jsem zažila 2×, jednou ve druhé třídě a podruhé na konci čtvrté, začátek páté a nikdo to neřešil, ikdyž jsem to říkala). Jelikož můj bratr chodil před dvěma lety na tu školu taky (jde do druháku) tak mě tam znají skoro všechny učitelky (ty co neznají, poznají). Od 3. do 5. třídy na mně byly zasedlé dvě učitelky, tak snad to nebude stejné i teď (naštěstí už ty dvě učitelky mít nebudeme). A ještě se bojím nového kolektivu (protože jsme v páte třídě měli 3 šikanátory, kteří jdou naštěstí na jiné školy, tak se bojim nových dětí, protože nevím jak se budou chovat )
Takže se obávám tohoto:
- Co na to řekne okolí
- Co nový kolektiv
- Co druhý stupeň ZŠ
Omlouvám se za tento dlouhý nedůležitý dotaz a doufám, že to dobře dopadne.
Hezký den
Milá pisatelko,
děkujeme za důvěru. Obracíš se a poradnu s tím, že se bojíš nástupu do nové třídy. Na jednu stranu máš chuť udělat změnu, ale na druhou nevíš, jak to lidi, kteří tě znali i před tím vezmou. Nejdříve tě chci ocenit, že máš chuť změnu udělat. Je to určitě dobře, že máš motivaci na sobě některé věci změnit. A sama nejlépe víš, kde a v čem by ses měnit chtěla. Vnímám v tom, že by sis přála víc věřit a vyzařovat větší sebejistotu. A to je to nejlepší, co můžeš udělat. Věř v tom sama sobě, tomu, že je ti ta změna příjemná a cítíš se s tím takto dobře. To je základ toho, aby to vzali dobře i ostatní. A pokud ne, tak si můžeš říci, že je to jejich problém a udržet si od toho odstup, nebrat to osobně. Ty víš, proč tu změnu chceš a co chceš dělat nově a jinak. Jsi ve věku, kdy se děti hodně mění a vyvíjí a proto i učitelky by to měly brát přirozeně, když vidí, že se jejich žáci mění.
Píšeš ale také o tom, že jsi zažila ve třídě šikanu a bojíš se, že se to bude v další třídě opakovat. Možná i v tomto sama tušíš, jak by ses měla nově chovat a co případně dělat, kdyby se ta šikana opět objevila. Jsi o rok starší a je možné, že už v sobě nemáš to chování, které by mohlo vůči tobě šikanu přitahovat. A pokud jde o to, že se může šikana dít jiným dětem, tak teď nově třeba přijdeš na způsoby, jak se zachovat. Třeba to můžeš odpozorovat od jiných dětí, které se podle tebe zachovají dobře. Třeba se těch slabších zastanou nebo o šikaně řeknou někomu dospělému ve škole. Máš v sobě nyní chuť udělat změny a tak sama nejlépe budeš asi cítit, co by napomohlo v tomto případě. Je moc dobře, že máš chuť změny dělat, jak ve vzhledu, tak v chování. Určitě ti to dá hodně nových sil a nápadů. Držím ti v tom palce. Poradce Centra Locika
Škola
Dobrý den,
Dnes jsem přemýšlela o škole, jelikož mi už za chvilku začne... Přemýšlela jsem jak mi to půjde s matikou... Tak jsem si uvědomila, že násobilku jsme se učili na staré škole, a já jsem se jí moc dobře nedokázala naučit, protože mi s tím pomáhal jen táta a ten na mě vždy řval, a navíc se u mě ve 3. třídě objevilo ADD, a nějaká porucha matiematiky, že nedokážu vypočítat složitější příklad z hlavy.... Za 2 týdny jdeme zase do poradny, ale já nevím co budu dělat, jestli se to mám nějak doučovat, ale vždy to zapomenu...
Co mám dělat??
Děkuji za odpověď
Ahoj milá pisatelko,
doufám, že Tvůj vstup do nového školního roku byl příjemný a že je zatím učením pouze zlehka
Co se týče Tvého dotazu, myslím, že nejlepší bude následovat opravdu všechny rady, které Ti v poradně dají. Pokud u Tebe byla objevena nějaká forma dyskalkulie, bude dobré, když si necháš přímo v poradně poradit, jak se matematiku učit.
Budu ti moc držet palce, ať rady a cvičení z poradny zabírají.
Dominika
Škola
Zvládnu tolik kroužků?
Ahoj Aliku, prosím pomoc mi. 1. Týká se to toho že hraju na zobcovou flétnu, altovou flétnu, dělám gymnastiku, a chci ještě chodit na aerobik a hrát na kytaru. Myslíš že to zvládnu i se školou? Nebo mám nějaký kroužek vynechat? .
Ahoj,
to je velmi těžká otázka, na kterou neexistuje jednoznačná odpověď. Záleží totiž na mnoha faktorech. V první řadě je to tvá osobnost, kterou bohužel neznáme. Jsou lidé, kterým vyhovuje, když jsou velmi činorodí, mají svůj volný čas vyplněný řadou aktivit a jsou neustále v pohybu. Stejně tak jsou ale lidé, kteří potřebují mít určitou míru volného času, v němž nedělají nic organizovaného a „jen si tak jsou.“ Neznamená to nutně, že nedělají nic, ale chtějí si třeba „jen“ v klidu číst, jít na procházku a podobně. V první řadě si tedy polož otázku, do které kategorie spadáš ty a který režim ti více vyhovuje.
Stejně tak je důležité například i to, zda chceš mít nějaký volný čas, který budeš trávit se svými kamarádkami, nebo ti naopak víc vyhovuje prostředí kroužků.
Dále bych se na tvém místě rozhodovala podle toho, jak se ti podaří kroužky skloubit do týdenního programu. Pokud ti například vyjde gymnastika a aerobik do jednoho dne, nejsem si jistá, zda dokážeš na obou tréninzích podat dobrý výkon a je pravděpodobné, že z toho budeš brzo unavená.
Dej si všechny tyto faktory vedle sebe, zamysli se nad nimi a podle toho se rozhodni. Přeji ti při výběru kroužků šťastnou ruku.
Bára
předchozí | 12345678910 | další |